NIK "negatywnie oceniła działalność Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w obszarach gospodarki finansowo-majątkowej". W toku kontroli "zidentyfikowała nieprawidłowości o znacznym wymiarze finansowym w obszarze zawierania umów przez PAŻP. Dotyczyły one siedmiu z 27 poddanych kontroli umów" - podaje TVN24. Od stycznia 2018 r. do października 2021 r. PAŻP zawarła 53 umowy na doradztwo o łącznej wartości 16,3 mln zł.
Na przełomie marca i kwietnia 2022 r. portal money.pl dotarł do treści wystąpienia pokontrolnego Najwyższej Izby Kontroli, w którym sformułowano zastrzeżenia dotyczące funkcjonowania PAŻP. Dotyczyły one m.in. zawierania umów na zewnętrzne wsparcie finansowo-księgowe, w zakresie kontrolingu i obsługi prawnej. NIK podkreślała, że PAŻP zatrudnia osoby do wypełniania zadań z tych zakresów. Od tamtej pory trwało uzgadnianie ostatecznej treści raportu, który nadal nie został opublikowany, a Polska Agencja Żeglugi Powietrznej miała czas, by ustosunkować się do zarzutów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kontrola NIK w PAŻP. Są wyniki
Z raportu NIK wynika, że najwięcej - bo 9,2 mln zł - agencję kosztowała umowa dotycząca wsparcia finansowo-księgowego z firmą Golden Tax sp. z o.o. Nieprawidłowości dotyczyły także liczby etatów. Ówczesny rzecznik PAŻP Paweł Łukaszewicz przekonywał w rozmowie z TVN24, że "liczba pracowników związanych z planowaniem i sprawozdawczością oraz kontrolingiem nie przekracza kilku etatów". Z dostępnego w intranecie PAŻP zestawienia wynika, że było to w sumie ponad 30 osób.
PAŻP zawarła ponadto 131 umów na świadczenie usług marketingowych o łącznej wartości 8,3 mln zł. Dotyczyły one m.in. dostarczenia gadżetów reklamowych. Ponadto w raporcie NIK mowa jest o 28 umowach dotyczących promocji zawodu kontrolera. Kosztowały one w sumie 451 tys. zł. Pod koniec 2019 r. kampanie promocyjne mające na celu poprawę wizerunku PAŻP przeprowadzono w TVP, Polacie, RMF FM, Polskim Radiu z redakcjach ZPR S.A.
Pomoc prawna z zewnątrz
"PAŻP zamówiła wyprodukowanie klipów reklamowych o różnej długości do emisji m.in. w radiu i telewizji. Koszt kampanii wraz z usługami towarzyszącymi wyniósł łącznie 4,7 mln zł, a "zakupu czasu antenowego dokonano z pominięciem obowiązującej wówczas ustawy" o zamówieniach publicznych. Agencja, jak wskazuje NIK, wydała m.in. 738 tys. zł na umowę z Telewizją Republika na 10 odcinków audycji poświęconej zmianom przepisów dotyczących odbywania lotów dronami" - donosi TVN24. NIK wskazała na niegospodarność zamawiającego w obliczu niskiego poziomu oglądalności nadawcy.
Agencja zawarła też 26 umów na obsługę prawną o wartości 3,3 mln zł, mimo że "zatrudniała własnych radców prawnych". PAŻP płaciła zewnętrznym firmom m.in. za "analizę pytań od przedstawicieli mediów, przygotowanie komentarza do orzeczenia Sądu Najwyższego, udział w posiedzeniu komisji sejmowej i spotkaniu po posiedzeniu komisji".
Rzeczniczka prasowa PAŻP Rusłana Krzemińska komentując wyniki raportu NIK przekazała, że agencja "podjęła stosowne działania w przedmiocie realizacji zaleceń sformułowanych w treści wskazanego wystąpienia".