Jeśli Komisja Europejska zrealizuje swoje plany, obywatele w wieku powyżej 70 lat będą musieli co pięć lat poddawać się kontroli zdolności do prowadzenia pojazdów - informuje niemiecki portal computerbild.de.
Unia chce zmian w prawach jazdy
KE proponuje także, aby dokument był ważny przez 15 lat w całej Unii Europejskiej, zamiast 10 lat.
Nie wszystkim jednak pomysł ten się podoba. Niemiecki portal informuje, że minister transportu Badenii-Wirtembergii Winfried Hermann (Zieloni) publicznie wypowiedział się przeciwko planom UE. Zamiast obowiązkowych kontroli na prawo jazdy, proponuje dobrowolne egzaminy i szkolenia z bezpiecznej jazdy dla seniorów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kolejną zmianą, jaką proponuje KE, jest umożliwienie młodym kierowcom zdobycie doświadczenia dzięki systemowi prowadzenia pojazdów pod opieką - od 17. roku życia młodzi ludzie będą mogli uczyć się prowadzenia pojazdów i uzyskać prawo jazdy.
Unia proponuje też wprowadzenie okresu próbnego wynoszącego co najmniej dwa lata dla początkujących kierowców po zdaniu egzaminu oraz zasadę zerowej tolerancji dla kierowania pojazdem pod wpływem alkoholu.
Unia chce również dostosować szkolenia i badania kierowców, tak aby byli lepiej przygotowani do obecności na drogach ich niechronionych użytkowników.
Komisja Europejska, jako pierwsza na świecie, proponuje też cyfrowe prawo jazdy. Zamiana, przedłużenie ważności lub wymiana prawa jazdy mają być znacznie łatwiejsze, ponieważ wszystkie procedury będą prowadzone online.
UE chce zrealizować "wizję zero"
W ubiegłym roku na drogach UE zginęło ponad 20 tys. osób, a większość ofiar to piesi, rowerzyści oraz użytkownicy hulajnóg i motocykli.
Komisja Europejska przekonuje, że nowe przepisy mają poprawić bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg i pomogą UE zrealizować "wizję zero" - brak ofiar śmiertelnych na drogach UE do 2050 r.
KE informuje przy tym, że dwa na pięć śmiertelnych zderzeń ma miejsce z udziałem kierowcy w wieku poniżej 30 lat.