Nowy uprawnienia pracodawców to efekt nowelizacji Kodeksu pracy. Do tej pory pracodawca mógł pozyskać informację o obecności alkoholu lub narkotyku w organizmie pracownika, jedynie za jego zgodą.
Od dziś pracodawcy będą mogli skontrolować w ten sposób nie tylko pracowników na etatach, ale także osoby na umowach-zleceniu czy samozatrudnionych.
To bardzo ważne regulacje, które powstały w trosce o bezpieczne i odpowiedzialne warunki pracy - przekonywała szefowa Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej Marlena Maląg.
- Jeżeli przepisy wewnątrzzakładowe przewidują prewencyjną kontrolę trzeźwości, pracodawcy będą mogli przy użyciu alkomatu skontrolować swoich pracowników. W innych przypadkach taką kontrolę będzie przeprowadzać policja. Takie same zasady będą miały zastosowanie w przypadku podejrzenia zażycia innych substancji odurzających - wyjaśniła szefowa MRiPS.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kontrole trzeźwości. Kiedy pracodawca może je przeprowadzać?
Zgodnie z nowym prawem pracodawca może wprowadzić kontrolę trzeźwości pracowników, jeżeli będzie to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia lub ochrony mienia. W przepisach zastrzeżono, że kontrola trzeźwości nie może naruszać godności oraz innych dóbr osobistych pracownika i obejmuje badanie przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego za pomocą urządzenia posiadającego ważny dokument potwierdzający jego kalibrację lub wzorcowanie.
Wprowadzenie kontroli trzeźwości, czas i częstotliwość jej przeprowadzania oraz rodzaj urządzenia wykorzystywanego do kontroli, należy ustalić w układzie zbiorowym pracy, w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy.
O wprowadzeniu kontroli trzeźwości pracodawca powinien poinformować pracowników nie później niż dwa tygodnie przed rozpoczęciem jej przeprowadzania.
Wyniki testów będą archiwizowane
Pracodawca nie dopuszcza pracownika do pracy, jeżeli kontrola trzeźwości wykaże obecność alkoholu w jego organizmie wskazującą na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości, albo zachodzi uzasadnione podejrzenie, że pracownik spożywał alkohol w czasie pracy.
Na żądanie pracodawcy lub pracownika niedopuszczonego do pracy, badanie stanu trzeźwości może przeprowadzić uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego. Organ ten przeprowadza badanie przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego albo zleca przeprowadzenie badania krwi.
W przypadku, gdy wynik badania nie wskazuje na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości pracownika, okres niedopuszczenia pracownika do pracy jest okresem usprawiedliwionej nieobecności w pracy, za który pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.
Informacja o wyniku testu – o ile nie będzie to wynik negatywny – będzie przechowywana w aktach pracownika, a w przypadku współpracowników – w innych określonych w regulaminie dokumentach. Obejmować będzie: datę, godzinę, minutę badania oraz wynik testu.