Polska Spółka Gazownictwa zapewniła, że zwiększona liczba ekip monterskich przez całą dobę pracuje nad przywróceniem dostępu do gazu na terenach dotkniętych powodzią, w tym na Dolnym Śląsku i Opolszczyźnie. Podkreśliła, że w pierwszej kolejności jej pracownicy, chodząc od domu do domu, zakręcają kurki gazowe u odbiorców.
"Na terenie obu województw prowadzone są niezbędne prace naprawcze w miejscach, gdzie sieć gazowa została uszkodzona mechanicznie. Dodatkowo ekipy prowadzą działania mające na celu odpompowanie wody z zalanych odcinków tam, gdzie dostęp jest możliwy. Po zakończeniu tych prac rozpoczyna się proces nagazowania" - poinformowała PSG.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Samodzielne próby odkręcania kurków głównych gazu "w przypadku nieszczelności instalacji wewnętrznej lub jej zapowietrzenia może prowadzić do niekontrolowanego wypływu gazu, a w konsekwencji do pożaru lub wybuchu".
"Ponieważ tempo prac jest zależne od dostępu służb PSG do domów i mieszkań, do których wstrzymano dostawy gazu, Polska Spółka Gazownictwa zwraca się do mieszkańców z prośbą o umożliwienie dostępu do tych lokali tam, gdzie jest to możliwe" - zaapelował dystrybutor.
Zalane urządzenia muszą zostać sprawdzone
Spółka przypomina także, że wszystkie instalacje wewnątrz budynku i każdy odbiornik gazu - jak kocioł, piec, kuchenka gazowa, podgrzewacz wody czy kominek - które zostały zalane, muszą zostać sprawdzone i dopuszczone do użytkowania przez autoryzowany serwis producenta. "Dopiero po takim przeglądzie można bezpiecznie korzystać z gazu, nie narażając siebie ani innych mieszkańców" - zwraca uwagę PSG.
Dystrybutor gazu w sprawach związanych z przerwami w dostawie gazu spowodowanymi powodzią oraz procesem przywracania dostaw, prosi o kontakt z infolinią Polskiej Spółki Gazownictwa pod numerem 22-444-33-33 lub na adres e-mail: pomoc@psgaz.pl. Infolinia działa od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00-18.00, a także dodatkowo w weekendy, w soboty i niedziele od 10.00 do 18.00.
Kontrole są bezpłatne
PSG przypominała, że ani pracownicy spółki, ani firmy zewnętrzne działające na jej zlecenie nie pobierają opłat bezpośrednio od klientów. Podkreśla też, że jej pracownicy nie wykonują usług związanych z przeglądami wewnętrznych urządzeń i instalacji gazowych. Zaapelowała o zachowanie ostrożności i czujność wobec osób podszywających się pod gazowników.
"W przypadku jakichkolwiek wątpliwości zaleca się kontakt z administratorem budynku lub pod ogólnopolski numer Contact Center 22-444-33-33" - wskazała PSG.