- Będziemy wracali z programem wsparcia rowerów elektrycznych, wiemy, że będzie to prawdopodobnie kwota 50 mln zł, a powinniśmy zakończyć konsultacje społeczne w I kwartale i program powinien być ogłoszony na początku drugiego kwartału - powiedział wiceprezes Augustyn.
Podkreślił, że celem programu będzie zapewnienie dostępności środków na rowery elektryczne, zwłaszcza dla osób wykluczonych transportowo, m.in. osób starszych, czy z terenów wiejskich.
Zależy nam na tym, że te osoby, które korzystają dziś z rowerów zwykłych mogły przesiąść się na elektryczne i żeby było im łatwiej np. dojeżdżać do pracy - zaznaczył wiceprezes.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
- Zauważyliśmy też dużą potrzebę rowerów typu cargo i one też oczywiście będą finansowane - dodał.
Przedstawiciele NFOŚiGW wyjaśniali, że program Mój rower elektryczny można nazwać pilotażem, który będzie jeszcze poddany szerokim konsultacjom (prawdopodobnie w lutym), bo po okrągłym stole z branżą projekt został zmodyfikowany.
Fundusz przewiduje ok. 2500 zł dotacji do roweru elektrycznego w ramach przyszłego programu. W przypadku rowerów cargo miałoby to być 4500 zł.
Program w pierwszym kroku skupi się na osobach fizycznych. NFOŚiGW chciałby, aby nabór ruszył przed sezonem, w II kwartale roku.
Pilotaż ma być finansowany z funduszu niskoemisyjnego transportu.
Wysokości dotacji do zakupu nowego roweru
7 stycznia Ministerstwo Klimatu i Środowiska podało, że planuje uruchomić w I połowie 2025 r. program dopłat do zakupu rowerów elektrycznych i obecnie poszukuje w tym celu krajowych źródeł finansowania, po odmowie Europejskiego Banku Inwestycyjnego na uzyskanie środków z Funduszu Modernizacyjnego.
Zgodnie z pierwotnymi założeniami, program dopłat do zakupu rowerów elektrycznych miał być finansowany ze środków unijnych Funduszu Modernizacyjnego. Propozycje programów finansowanych z tego instrumentu przekazywane są do Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), celem uzyskania zgody na uruchomienie takiego programu.
W pierwotnej wersji programu konsultowanej przez MKiŚ w lipcu 2024 r. przewidywano dotacje do zakupu nowych rowerów elektrycznych - do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 5 tys. zł, a dla rowerów transportowych (cargo) o szerokości do 0,9 m i wózków rowerowych o szerokości powyżej 0,9 m - do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 9 tys. zł.
Dofinansowaniem miały być objęte pojazdy wyposażone w akumulator litowo-jonowy lub podobny o pojemności co najmniej 10Ah, wyprodukowane przez producentów pochodzących z krajów UE.