Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

Wydrążą kilometrowy tunel pod górą. Rusza realizacja kolejnego odcinka Via Carpatii

7
Podziel się:

GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę przedostatniego odcinka drogi ekspresowej S19 w woj. podkarpackim. Chodzi o część międzynarodowego szlaku Via Carpia. Drogowców czeka wyzwanie w postaci wydrążenia prawie kilometrowego tunelu pod górą Hyb. Koszt inwestycji to ponad 1,4 mld zł.

Wydrążą kilometrowy tunel pod górą. Rusza realizacja kolejnego odcinka Via Carpatii
Budowa tunelu w ciągu drogi S3 na Dolnym Śląsku, zdjęcie ilustracyjne (GDDKiA, GDDKiA)

Wykonawcą odcinka drogi ekspresowej S19 Lutcza - Domaradz została turecka firma Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret. Umowa na projekt i budową 6,4 km trasy pochłonie ponad 1,416 mld zł. Budowlańcy muszą zmierzyć się z niełatwym terenem, jak uprzedza GDDKiA.

- Odcinek drogi ekspresowej S19 Lutcza - Domaradz będzie przebiegał przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, jakim są Karpaty Zewnętrzne (zwane też Karpatami fliszowymi) - informuje rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie Joanna Rarus.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podaje, że największym wyzwaniem będzie budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb, o długości około 990 m.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Ujawnili wydatki na loty. Obajtek się wywinie? Prawnik mówi wprost

- Ponadto w ciągu trasy głównej powstaną: estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście górne dla średnich zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni - wyjaśnia Rarus. - Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR - dodaje.

Termin otwarcia kolejnego odcinka S19 oraz tunelu pod górą Hyb

Teren stawia przed wykonawcą więcej wyzwań. GDDKiA zamierza tak zaplanować inwestycję, aby nie dopuścić do problemów, które pojawiły się na śląskim odcinku drogi ekspresowej S1.

- Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano wiercenia geologiczne, badania geofizyczne i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk - podaje rzeczniczka rzeszowskiej GDDKiA.

Jak zaznaczyła Rarus, odcinek Lutcza - Domaradz został podzielony na dwa odcinki realizacyjne, z których jeden jest z krótszym terminem realizacji.

- Aby umożliwić wcześniejsze oddanie do ruchu sąsiedniego odcinka Domaradz–Krosno, węzeł Domaradz wraz z prawie kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej zostanie wykonany w ciągu 35 miesięcy od daty podpisania umowy. Pozostała część odcinka, wraz z tunelem, zostanie ukończona w ciągu 53 miesięcy - podaje rzeczniczka. Nie wliczają się w to okresy zimowe od 1 grudnia do 31 marca.

Droga ekspresowa S19 jest elementem kluczowego korytarza transportowego łączącego Europę Północną i Południową. - Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego - przypomina Rarus.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(7)
WYRÓŻNIONE
Marecki
7 miesięcy temu
Akurat Turcy posiadają bardzo duże doświadczenie w tego typu robotach.
Ciekawa
7 miesięcy temu
Tak z ciekawości w ktorym roku rozpoczęto budowę Via Carpatia i za czy ich rządów teraz to.koncowy odcinek
Kraj
7 miesięcy temu
He he he to pewnie z 5lat będą drążyć
NAJNOWSZE KOMENTARZE (7)
Pawlo
7 miesięcy temu
Tusk jako pierwszy pojedzie otwierać a jego tv puści przekaż że to w pełni zasługa nowego rządu . Bo przecież PIS nic nie robił
bogu
7 miesięcy temu
Czy znowu polscy podwykonawcy będą bankrutować jak za pierwszego Tuska?
Bolek
7 miesięcy temu
Trzeba umieć zarabiać na siebie. Na nieruchomościach mam dobre dochody. Przy tym dbam o profesjonalne zarządzanie nieruchomościami, współpracując z firmą Polzen.
olo
7 miesięcy temu
tak to jest jak się od 89 r likwiduje systematycznie swoje przedsiębiorstwa bo się kupi. Widać ,że do władzy ponownie doszło to" dziaderskie szlachcórstwo" co w przeszłych wiekach załatwiło sobie przywilej sprowadzania z zagranicy towarów bez cel . Tm samym przez wieki ta kasta nie była zainteresowana rozwojem krajowych zakładów rzemieślniczych , manufaktur , przedsiębiorstw.
Kraj
7 miesięcy temu
He he he to pewnie z 5lat będą drążyć