Wyniki całościowej analizy Retail Institute za 2018 rok przedstawia "Gazeta Wyborcza". Wynika z niej, że centra handlowe odwiedziło co najmniej o 7,23 mln klientów mniej niż w 2017 r.
Spadek nie jest jednak równomierny. Największe centra handlowe w Polsce nawet minimalnie poprawiły wynik (o 0,3 proc.), a spadek liczby odwiedzających uderzył w mniejsze centra. Im mniejsze i dalej od centrum miasta, tym spadek większy.
- Ze skutkami zakazu handlu w niedziele najlepiej radzą sobie największe i najsilniejsze firmy oraz obiekty handlowe - mówi Anna Szmeja, szefowa Retail Institute.
Jak ocenia, utrzymanie zakazu będzie prowadziło do dalszego wzmacniania ich pozycji na rynkach lokalnych i do pogłębienia się już zaobserwowanych trendów, czyli spadku odwiedzalności, obrotów, likwidacji małych sklepów.
Niedzielny ruch najbardziej przeniósł się na sobotę, a następnie na poniedziałek i piątek. Polacy nie zmienili jednak zwyczajów zakupowych - jeśli tylko mogą robić zakupy w niedzielę, robią to z wielkim upodobaniem.
Z danych Retail Institute wynika, że centra handlowe w niedziele handlowe odwiedziło 32,9 mln klientów, czyli aż o 8,5 proc. więcej niż w 2017 r.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl