Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Magda Żugier
|
aktualizacja

Zakaz wjazdu do garaży. Zarządcy budynków się boją

129
Podziel się:

Choć do zakazu wjazdu dla pojazdów z LPG jesteśmy przyzwyczajeni, to coraz częściej pojawiają się zakazy wjazdu do garaży podziemnych dla samochodów z napędem elektrycznym. Takie zakazy - jak wskazuje ekspert - nie mają żadnego poparcia w prawie - ani polskim, ani unijnym.

Zakaz wjazdu do garaży. Zarządcy budynków się boją
Zakaz wjazdu do garaży. Zarządcy budynków się boją (East News, Wojciech Strozyk/REPORTER)

Zakazy wjazdu dla pojazdów z instalacją LPG są powszechnie znane i wynikają z przepisów techniczno-budowlanych dotyczących wentylacji. Wynika to z faktu, że gaz LPG jest cięższy od powietrza, co zwiększa ryzyko eksplozji w nieodpowiednio przystosowanych przestrzeniach podziemnych. W ostatnim czasie pojawiły się również zakazy dotyczące samochodów elektrycznych, co budzi wiele pytań odnośnie ich zasadności.

Baterie litowo-jonowe w samochodach elektrycznych mogą stanowić potencjalne zagrożenie pożarowe, ponieważ typowe systemy gaśnicze, takie jak instalacje tryskaczowe, nie są dostosowane do gaszenia pożarów związanych z elektrycznością. Dodatkowo wiele parkingów nie posiada infrastruktury niezbędnej do bezpiecznego ładowania pojazdów elektrycznych, co zwiększa ryzyko zwarć i awarii.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zaczynał od śpiworów i Malucha. Dziś 4F jest globalną marką sportową. Igor Klaja w Biznes Klasie

Zakazy wjazdu dla samochodów elektrycznych

Jeden z takich zakazów widnieje m.in. w gdańskiej galerii handlowej Madison oraz w parku wodnym Warszawianka.

Garaż podziemny znajduje się bezpośrednio pod niecką basenu sportowego i każde potencjalne zaprószenie ognia wywołane samozapłonem baterii trakcyjnej w pojeździe elektrycznym czy zasilanego gazem spowoduje całkowite zniszczenie instalacji dostarczania i uzdatniania wody pływalni wykonanej z PVC podwieszonej pod sufitem garażu. Ponadto, wysoka temperatura spalania może trwale uszkodzić słupy podtrzymujące nieckę basenową i w efekcie zawieszenie działalności pływalni. Decyzję o wyznaczeniu strefy dla pojazdów EV i LPG na parkingu naziemnym są efektem konsultacji i sugestii ze strony Państwowej Straży Pożarnej - czytamy w oświadczeniu parku wodnego.

Podobnie tłumaczyła się gdańska galeria handlowa. "Decyzję o wprowadzeniu ograniczenia z korzystania z parkingu podziemnego Madison Park dla aut zasilanych silnikiem elektrycznym wprowadziliśmy na podstawie opinii naszego doradcy do spraw pożarowych z Państwowej Straży Pożarnej" - wskazywał zarząd galerii.

Zarząd podkreślał, że w sytuacjach takich jak samozapłon, awaria silnika czy uszkodzenie akumulatora, zastosowanie standardowych procedur dla tradycyjnych silników spalinowych jest niemożliwe. Galeria dysponuje bowiem wodną instalacją gaśniczą, co jest niewystarczające do radzenia sobie z pożarami pojazdów elektrycznych.

Co na to prawo?

"Zakaz wjazdu pojazdów elektrycznych do parkingu podziemnego nie jest podyktowany przepisami ogólnokrajowymi (ani polskimi, ani unijnymi). Wynika zazwyczaj z wewnętrznych regulaminów, gdzie właściciel czy zarządca obiektu obawia się zwiększonego ryzyka pożarowego i potencjalnych kosztów z tym związanych" - opisuje dla money.pl Przemysław Gąsiorowski z portalu autobaza.pl.

Jak zauważa, w przypadku prywatnego parkingu, znajdującego się na terenie budynku mieszkalnego, biurowca lub centrum handlowego, zarządca ma prawo do ustalania reguł użytkowania. Dzięki temu może teoretycznie wprowadzić zakaz wjazdu dla określonych pojazdów, na przykład elektrycznych.

Pod względem prawnym zarządca może próbować wprowadzić taki zakaz, opierając się na ogólnych zasadach zarządzania obiektem prywatnym, co jest porównywalne do wcześniejszych zakazów dla samochodów zasilanych LPG. Jednak takie działanie może być podważane jako nieuzasadnione ograniczenie praw użytkowników, szczególnie wtedy, gdy umowa najmu lub akt własności nie zawierają wyraźnych zapisów na ten temat.

Zasady proeuropejskie oraz przepisy związane z elektromobilnością, takie jak ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, promują rozwój infrastruktury dla pojazdów o niskiej lub zerowej emisji, zamiast wprowadzania ograniczeń - dodaje.

Ostatecznie, z punktu widzenia bezpieczeństwa przeciwpożarowego, według dotychczasowych badań i statystyk, samochody elektryczne nie stanowią większego zagrożenia pożarowego niż pojazdy spalinowe, zaś wprowadzone (miejscami) zakazy wjazdu do garaży podziemnych najczęściej wynikają z ostrożności lub braku wiedzy i doświadczenia właścicieli/zarządców w zakresie zarządzania takim ryzykiem - czytamy.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(129)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Janusz N.
2 tyg. temu
Durne ulegające samozapłonowi zabawki ekoterrorystów powinny być parkowane min. 200 m od najbliższych zabudowań, na specjalnych miejscach mających odpowiednie zabezpieczenie pożarowe. Za wyjątkiem prywatnych posesji gdy te znajdują się w odpowiednim oddaleniu od budynków mieszkalnych, lasów itp. Próba wymuszenia tych niedorzecznych zabawek jako jedynych dostępnych pojazdów przez ekoterroryzm państwowy eurokołchozu musi zostać zatrzymana. UE to trochę ponad 6% emisji. Chiny+ USA+ Indie+ Rosja, z których każdy już gardzi klimatycznym voodoo ... prawie 60%. Samoloty którymi tak nas straszą ekoterroryści, by powstrzymać nas od podróży i poznawania świata, to zaledwie 1,3%. Tylko szaleniec będzie zwijał swoją gospodarkę, bo "planeta płonie". Szaleńcy nie powinni rządzić, a jeśli tak się stanie, należy ich od władzy oderwać. Wszelkimi metodami.
andrzej m.
2 tyg. temu
Kompletny bzdury czyli teoretycznie elektryczne może bo nie ma przepisu ale akumulatora w piwnicy lub rozpuszczalnik i trochę farby potrzymać nie mogę to się zapali brak słów na ten dziwny kraj jak to mówił Zulu Gula Polska to dziwna kraina
LILLA Ż.
2 tyg. temu
Pożar ul.Górczewska 181 Warszawa 1 elektryk załatwił 50 samochodów i 150 rodzin wyladowało na bruku. Życie samo zweryfikowało .
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Lolek
2 tyg. temu
Precz z elektrykami w garażach. Stanowią olbrzymie zagrożenie. A swoją drogą powinny być obłożone bardzo wysokim ubezpieczeniem.
Bogdan.
2 tyg. temu
Jestem prawnikiem - ``zwykłym`` i nie zgadzam się z ``ekspertem``. Jeśli komuś coś wynajmuję i określę warunki najmu i druga strona się zgodzi, to możemy umówić się na zakaz parkowania żółtych samochodów albo rowerów powyżej półtora metra - zasada swobody umów a nie pi..dzielenie że zakaz jest bezprawny.
Feniks
2 tyg. temu
Do ugaszenia samochodu spalinowego starczy zazwyczaj jeden średni samochód gaśniczy ze zbiornikiem 3tyś litrów, do ugaszenia elektryka dwa ciężkie ze zbiornikami po 5tyś litrów to zazwyczaj za mało, ale "z punktu widzenia bezpieczeństwa przeciwpożarowego, według dotychczasowych badań i statystyk, samochody elektryczne nie stanowią większego zagrożenia pożarowego niż pojazdy spalinowe". O ilości samozapłonów pojazdów spalinowych i elektrycznych nie ma nawet co wspominać...
NAJNOWSZE KOMENTARZE (129)
STRAŻAK
1 tyg. temu
Nie respektuje zakazow dla LPG sa one wyssane z palca i ryzyko przyklejenia mi winy jest znikome jak nie zerowe. Na prom wjade LPG bez problemu, Ty elektrykiem,hybryda nie - juz niedlugo na ZADEN! Ciekawe jak sobie z tym poradza Norwedzy ktorzy maja tego zlomu cala mase, ich stac na podmianke wodorową. Bedzie musialo dojsc do wielkiej tragedii aby wszystkie zakazy weszly w zycie dla elektrykow i to jest nie uniknione.
karl
1 tyg. temu
Po co tyle gadaniny o czymś co wynika ze zdrowego rozsądku, chociaż jak powiedział klasyk "zdrowy rozsądek w Europie nie jest często spotykany",
LPG
1 tyg. temu
Chyba czekali na spadek sprzedazy do zera w sektorze prywatnym by oglosic problem :)
Krystyna G.
1 tyg. temu
ahahahahhaha
Lato kato
1 tyg. temu
No bo się zapalają i są niebezpieczne dla innych samochodów i dla mieszkańców tych bloków i ich mieszkań , co do prawa to dla poważnych spraw to go nie ustalacie a dla głupot to go tworzycie bardzo restrykcyjne trochę rozumu.
...
Następna strona