- Droga ta pozwoli szybko dojechać do gór. Będzie silnikiem napędowym dla regionu i gospodarki - powiedział minister Andrzej Adamczyk, otwierający w sobotę kolejny fragment Zakopianki. - Tej drogi się nie powstydzimy.
Drogi, którą znają wszyscy, nie tylko podróżujący w Tatry. Słynie korkami, godzinami spędzonymi w turlających się autach i koszmarną infrastrukturą. Dokładnie 102 km drogi przez mękę. - Ta droga obrosła legendą - przyznał Adamczyk.
Od trzech lat trasa z Krakowa do Zakopanego, fragment drogi S7 (z Krakowa do Rabki) i DK 47 (z Rabki do Zakopanego) są w przebudowie.
21 kilometrów w 6 godzin. Witamy na zakopiance
GDDKiA oddaje dziś do użytku odcinek ze Skomielnej do Rabki Zdroju. Jego wartość to 615 mln złotych. To długo wyczekiwany przez kierowców moment. Dodatkowo kierowcy przejadą również dwujezdniowym odcinkiem DK47 do Chabówki.
Na ponad 6-kilometrowym odcinku S7 Skomielna Biała - Chabówka wybudowano m.in. dwa węzły drogowe (Skomielna Biała i Zabornia), Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej, MOP na Zbójeckiej Górze, 17 obiektów inżynierskich (wiadukty, estakady), w tym najdłuższa estakada ma 1 km długości i prawie 50 m wysokości.
50-metrowy wiadukt
Tworzą ją dwie osobne konstrukcje po dwa pasy o długości kilometra. Ich wytrzymałość w połowie czerwca testowało aż osiem ciężarówek wypełnionych piaskiem, każda ważąca 32 t.
Nową zakopiankę budują trzy firmy, jedna polska i dwie włoskie, równocześnie na trzech odcinkach : Lubień - Naprawa, Skomielna Biała - Rabka Zdrój oraz tunel pod górą Luboń Mały.
Pierwszy odcinek trasy - Lubień - Naprawa - ma długość 7,6 km. Kontrakt na realizację tej inwestycji został podpisany w 2016 r., a jego wartość przekroczyła pół miliarda złotych.
Tunel pod górą
Pod Luboniem Małym to podziemne 2 z 3 kilometrów długości trasy. Kierowcy przejechać mają nim dopiero w 2021 r. Głównym wykonawcą jest inna włoska spółka, Astaldi. Jego budowa ma kosztować ponad 968 milionów złotych. GDDKiA informuje, że dotychczas wykonano 37 proc. prac na tym odcinku.
Jak informowała GDDKiA, dwukomorowy tunel jest wyjątkowym w skali naszego kraju przedsięwzięciem. Jego wybudowanie oznacza w praktyce budowę dwóch równoległych do siebie obiektów podziemnych o długości 2,06 km w trudnych warunkach geologicznych i hydrologicznych fliszu karpackiego.
Zakopianka to jednak jedna z wielu dróg, które powstają w kraju. Jak do tej pory kierowcy mogą korzystać ze 144 km nowych odcinków oddanych tylko w tym roku przez GDDKiA. Do końca grudnia przybyć ma jeszcze ok. 318 km. W sumie w całym 2019 r. zbudowanych ma zostać 462 km nowych dróg.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl