Chociaż od przekopu Mierzei Wiślanej mijają miesiące, gigainwestycja zmierza ku finałowi, to wciąż nie wiadomo, co stanie się z elbląskim portem, który w ok. 30 proc. należy do miasta.
Sprawa rozbija się o pogłębienie toru wodnego na rzece Elbląg. Prace zakończą się kilkaset metrów od portu. Dlatego nie skorzysta na przekopie, dzięki któremu Polska zyskała suwerenne - jak podkreśla rząd - połączenie Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską. Dotąd jedyną drogę wodną między nimi kontrolował Kaliningrad, czyli Rosja.
Rząd proponuje, że dofinansuje port kwotą 100 mln zł, ale większość tej sumy pochłonie pogłębienie spornego odcinka. W zamian za przejęcie pakietu większościowy pakiet akcji obiektu. Na to nie chce zgodzić się samorząd, bo jak wykazują jego ekspertyzy prawne, inwestycja i tak leży w gestii państwa.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Port Elbląg czwartym najważniejszym w kraju? Nie tak szybko
Negocjacje w tej sprawie zaczęły się na długo przed otwarcie przeprawy przez Mierzeję Wiślaną. Nie doszło do przełomu i nie wygląda na to, by to się szybko zmieniło. Chociaż publiczne wypowiedzi w tej sprawie były stonowane i obie strony deklarowały gotowość do współpracy.
Najwyraźniej kończy się cierpliwość rządu, który obiecuje, że z elbląskiego portu zrobi jeden z czterech strategicznych dla Polski. Elbląg ma pod tym względem ustępować tylko m.in. Trójmiastu i Świnoujściu.
Wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka na antenie Radia Olsztyn w ostrych słowach odniósł się do prezydenta Elbląga Witolda Wróblewskiego, który rządzi miastem od 2014 r. Startował z listy PSL. - Rzeczywistość wskazuje wyraźnie, że pan prezydent Wróblewski woli, żeby port służył jako parking dla tirów - stwierdził zastępca Jacka Sasina.
Przekop Mierzei Wiślanej gotowy, a spór o Elbląg trwa w najlepsze
Ponieważ sprawa dzieli mieszkańców Elbląga, prezydent Wróblewski zapowiedział przeprowadzenie badań wśród mieszkańców na ten temat. Wiceminister Śliwka wątpi jednak, że będą one oddawały rzeczywistą opinię elblążan na sporny temat.
- Trudno wierzyć w rzetelność badań organizowanych przez osobę, która bez konsultacji społecznych działała na szkodę elblążan i hamowała rozwój portu, teraz zaś wstecznie szuka potwierdzenia słuszności swoich działań - stwierdził Śliwka w sobotnim wydaniu "Gazety Olsztyńskiej", która podległa jest Orlenowi.
Przeprawa wodna przez Mierzeję Wiślaną czynna jest od września 2022 r. Trwa teraz m.in. pogłębianie toru wodnego na rzece Elbląg. Aby statki mogły wpływać przez Mierzeję do Elbląga potrzeba jeszcze pogłębić sam basen portowy i zamontować obrotnicę - na to magistrat nie ma pieniędzy.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.