Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Krzemiński
|

Zarzuty dla Orange i Play. Dotyczą włączania niechcianych płatnych usług

39
Podziel się:

UOKiK postawił Orange i P4 (operatorowi sieci Play) zarzuty „pobierania od konsumentów płatności za aktywację usług dodatkowych bez uzyskania ich wyraźnej zgody”. Urząd już wcześniej nałożył kary za takie praktyki Polkometowi (sieć Plus) i T-Mobile, a sądy podtrzymały te decyzje.

Zarzuty dla Orange i Play. Dotyczą włączania niechcianych płatnych usług
Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, nie boi się zadrzeć z największymi koncernami (PAP, Rafał Guz)

W środę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o wszczęciu postępowań w sprawie zarzutów wobec Orange i P4.

- Konsultanci podczas rozmów sprzedażowych informowali konsumentów jedynie o wysokości abonamentu, nie wspominali o kosztach usług dodatkowych. Pamiętajmy, iż włączenie jakichkolwiek usług musi się odbyć za wyraźną i świadomą zgodą abonenta. Powinno to sprowadzać się choćby do wypowiedzenia przez niego słowa „tak” lub „nie” – wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

- Wyrażeniem zgody nie jest poinformowanie, że usługa zostanie włączona na jakiś czas za darmo i wskazanie, że konsument będzie mógł zdecydować, czy ją wyłączy – dodaje Chróstny. - Brak dezaktywacji niechcianych usług nie może być uznany za zgodę na pobieranie płatności.

Zobacz także: Orange _Razem dla Planety

Zdaniem urzędu za zgodę nie można również uznać wpisania do regulaminu informacji o włączeniu płatnych usług.

Jak poinformował UOKiK, w przypadku Orange Polska chodzi o następujące usługi: „Halo granie”, „Cyber tarcza”, „Nawigacja Orange”, „Orange Smart Care”, „Gdzie jest dziecko”, „Bezpieczny internet” oraz „Internet mobilny z zapasowym pakietem danych”.

Zaś co do P4, chodzi o: „Muzyka na czekanie”, „Ochrona internetu”, „Play NOW usługi dodatkowe TV”, „Pakiet 50 min” oraz „50 sms/mms do wszystkich”, „Bezpieczny internet”, „Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne”, „Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci”, „100/200 minut do innych sieci komórkowych”.

Urząd wskazał, że postępowania przeciwko Orange Polska oraz P4 mogą zakończyć się nałożeniem kar finansowych w wysokości do 10 proc. obrotu każdego z przedsiębiorców.

W swym środowym komunikacie na ten temat UOKiK podkreślił, że włączenie dodatkowo płatnych usług zawsze musi odbywać się za wyraźną i świadomą zgodą konsumenta. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta powinno się to odbyć najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy.

To dlatego UOKiK sprawdzał, czy i jak najwięksi operatorzy telefonii komórkowej informują klientów o aktywacji dodatkowo płatnych serwisów.

- Już wcześniej praktyki uruchamiania płatnych usług telekomunikacyjnych bez świadomej zgody konsumenta kończyły się karami nakładanymi przez Prezesa UOKiK na przedsiębiorców, utrzymywanymi następnie przez sądy – podkreśla Tomasz Chróstny.

W czerwcu 2021 r. przyznał rację UOKiK sąd apelacyjny, oddalając apelację T-Mobile Polska. Jak twierdzi urząd, operator naruszył zbiorowe interesy konsumentów, włączając im bez ich wyraźnej zgody dodatkowe, płatne usługi, takie jak „Granie na czekanie”, „Szafa Gra” czy „Prenumerata”. Sąd podtrzymał nałożoną karę finansową – 15 mln zł.

Z kolei w maju br. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie Polkomtelu od kary w wysokości prawie 40 mln zł nałożonej przez UOKiK.

Urząd uznał za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów pobieranie przez Polkomtel opłat za aktywowane usługi pomimo nieuzyskania wyraźnej zgody konsumenta. Chodziło o np.: „Czasoumilacz”, „Ochrona Internetu”, „Gdzie Jest Bliski”, „Bezpieczny Internet”.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(39)
WYRÓŻNIONE
Sivox
3 lata temu
I najśmieszniejsza puenta. "Nałożenie kar finansowych w wysokości 10% obrotu" .... A co to za przeproszeniem "wydymanego w tyłek" abonenta obchodzi? Ktoś mu zwróci to co zapłacił? Powinno to brzmieć "Nałożenie kary finansowej w wysokości 10% obrotu + zwrot bezprawnie pobranych środków" Wtedy miało by to jakikolwiek sens.
sernik
3 lata temu
Wszyscy operatorzy tacy sami.
miro
3 lata temu
Nareszcie ktoś się dopatrzył. Tylko dlaczego tak bardzo późno.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (39)
jurek
3 lata temu
umowa z Orange na trzy lata i co roku wskakuje znienacka dopłata za te niechciane rzeczy.Kolejna reakcja i ponownie to samo.W normalnym kraju zwracać powinni nam a nie płacić UOKiK.Człowiek zle robi że daruje te pół stuwy ale adwokaci i sądy to jeszcze większa banda ,największa zresztą co potwierdził Neymann z PO.Adwokaci miast pomagać to szukają innych sposobów na frajerów,np wykupują miejsca do parkowania i nieodpowiednio znakując szukają łrzekomo łamiących zakaz.Pora wzorem USA dać Polakom legalnie broń do ręki i prawo do obrony własnośći.Wtedy i budynie się zdziwią a Tuski wyemigrują
Abonent
3 lata temu
Play naliczał opłaty za numery stacjonarne pomimo, że w umowie abonent miał je opłacone. Traktowali numery MSWiA jak specjalne i było naliczanie sekundowe. Dlatego zrezygnowałem z usług tej firmy bo albo coś jest opłacone albo nie a nie jakieś wyjągtki. Play dziękuję - nigdy więcej !
xsio
3 lata temu
Plusa ukarali a i tak nadal robi to samo
nie da się wy...
3 lata temu
Polecam kontrolę abonamentów Vectry.
Helena
3 lata temu
Teraz robi tak UPC i zwiększa systematycznie rachunek miesięczny.
...
Następna strona