– To wielki krok dla rozwoju dolnośląskiego odcinka autostrady A4, która razem z drogą ekspresową S5 i budowaną obecnie S3 oraz projektowaną S8 stworzą spójny układ komunikacyjny dróg szybkiego ruchu – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Weber brał udział w podpisaniu umowy między Generalną Dyrekcją Dróg krajowych i Autostrad a konsorcjum firm Multiconsult Polska (lider) i IVIA (partner). Firmy zadeklarowały wykonanie prac za 28,7 mln zł. Na opracowanie dokumentacji mają 53 miesiące.
W ramach dokumentacji STEŚ–R przeanalizowane zostaną trzy warianty budowy lub rozbudowy autostrady A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód o długości ok. 80 km. Warianty obejmują także budowę drogi ekspresowej S5 na odcinku Bolków – Sobótka o długości ok. 50 km.
Wszystkie warianty A4 i S5 zostaną zaprojektowane w taki sposób, aby przebiegały możliwie jak najdalej od zabudowań, z zachowaniem dróg poprzecznych łączących miejscowości. Ponadto warianty 2. i 3., które przewidują budowę A4 w nowym korytarzu, będą omijały obszary Natura 2000.
Na etapie opracowywania STEŚ–R organizowane będą spotkania informacyjne z udziałem mieszkańców wszystkich gmin, przez które będą przebiegały warianty A4 i S5.
Autostrada A4 stanowi jeden z najważniejszych elementów układu komunikacyjnego Dolnego Śląska. Należy do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego sieci TEN–T oraz jest częścią drogi międzynarodowej E40 o długości 8500 km (przebiega przez Belgię, Francję, Niemcy, Polskę, Ukrainę, Rosję i Kazachstan) i E462 na odcinku Mysłowice – Balice. Na terenie Polski przebiega od granicy z Niemcami w Jędrzychowicach koło Zgorzelca do przejścia granicznego z Ukrainą Korczowa – Krakowiec.
Dolnośląski odcinek A4 od Wrocławia do Krzyżowej o długości ok. 105 km wybudowany został w latach 30. XX wieku, co sprawia, że jest najstarszym odcinkiem autostradowym w naszym kraju.
Autostrada A4 na tym odcinku nie spełnia w pełnym zakresie warunków technicznych przewidzianych dla autostrad, m.in. nie posiada pasa awaryjnego (występuje on tylko na krótkich odcinkach), brakuje Miejsc Obsługi Podróżnych, a geometria węzłów w wielu przypadkach nie jest dostosowana do obecnych standardów autostradowych. Z roku na rok wzrasta także natężenie ruchu, które dochodzi do 100 tys. pojazdów na dobę.
Nowy odcinek S5 na terenie Dolnego Śląska będzie przedłużeniem istniejącego obecnie odcinka od Korzeńska do węzła Wrocław Północ na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8, a jego realizacja pozwoli na utworzenie spójnego układu komunikacyjnego poprzez połączenie dróg ekspresowych S3 i S8.