Z punktu widzenia ruchu i przechodzenia przez strukturę miejską północny wylot S7 z Warszawy będzie najtrudniejszym fragmentem do realizacji.
Jak poinformowała w piątek rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA Małgorzata Tarnowska, osiem biur projektowych złożyło oferty na opracowanie dokumentacji dla tego odcinka. Budżet GDDKiA na ten cel wynosi prawie 30 mln zł. Postępowanie zostało ogłoszone w trybie przetargu nieograniczonego. Spośród ośmiu firm tylko dwie mieszczą się ze swoimi propozycjami w zaplanowanym budżecie. Firma IVIA deklaruje, że podejmie się zadania za ponad 20 mln zł, a Mosty Gdańsk - za ponad 26 mln zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Firmami, których oferty nie mieszczą się w budżecie drogowców, są: konsorcjum firm Arcadis i E&C (z ofertą na kwotę 34,1 mln zł), Multiconsult (34,3 mln zł), Egis Poland (prawie 40 mln zł), konsorcjum firm Transprojekt Gdański i Transprojekt Warszawa (ponad 44 mln zł), Lafrentz Polska (ponad 46 mln zł) i Voessing Polska (ponad 53 mln zł).
Na drogę trzeba będzie poczekać
Rzeczniczka GDDKiA przekazała, że po przeprowadzeniu analizy ofert i wskazaniu najkorzystniejszej z nich, w przypadku braku odwołań, podpisanie umowy będzie możliwe w pierwszej połowie 2024 roku. - Wybrane biuro projektowe będzie miało 41 miesięcy od daty zawarcia umowy na przygotowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie niezbędnych decyzji dla budowy drogi ekspresowej S7. Przy sprawnym przebiegu procesu projektowania oraz pozyskiwaniu niezbędnych uzgodnień i decyzji zasadnicza dokumentacja będzie gotowa w 2026 r. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy prac budowlanych - wyjaśniła.
- Przeprowadzony do chwili obecnej proces przygotowawczy obejmował opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie uzyskania decyzji środowiskowej. Dalsze prace projektowe mają za zadanie opracowanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - przyp. red.) - przekazała rzeczniczka.
Trudny odcinek z dwoma tunelami
S7 pomiędzy Kiełpinem i Trasą Armii Krajowej w Warszawie będzie miała po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a w niektórych miejscach nawet cztery. Przez tereny Warszawy (Bemowo i Bielany) droga przejdzie dwoma tunelami. Trasa o długości około 12,9 km w początkowej części przebiegać będzie po istniejącym śladzie ul. Kolejowej w Dziekanowie Leśnym. Następnie za węzłem Łomianki w kierunku Kanału Młocińskiego zaprojektowana będzie na nasypie.
Dalej droga będzie biegła wschodnim obrzeżem Kampinoskiego Parku Narodowego, aż do węzła Warszawa Wólka Węglowa. Następnie, za ul. Arkuszową w Warszawie, planowana trasa zejdzie do tuneli - pierwszego o długości około 1000 m i kolejnego o długości około 1100 m. Po wyjściu z tuneli wznesie się ponad teren nad drogą ekspresową S8. Pomiędzy tunelami przewidziano węzeł Warszawa Chomiczówka, a na przecięciu dróg ekspresowych S8 i S7 zaplanowano węzeł Warszawa Północ.
Oprócz wspomnianych tuneli powstaną również wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe oraz urządzenia ochrony środowiska, tj. ekrany akustyczne. Planowane są też przejścia dla zwierząt i ogrodzenie trasy.
Wykonawca projektu dokonana dodatkowych analiz dla połączenia trasy z lokalnym układem komunikacyjnym. Wjazd na trasę S7 przewiduje się obecnie poprzez wspomniane wcześniej węzły.