W tym samym czasie liczba oszustw kartami płatniczymi wzrosła o 4,6 proc. do 59,8 tys.
Jak poinformowano w opracowaniu banku centralnego, dane o operacjach oszukańczych dokonanych kartami płatniczymi, przekazane przez banki, dotyczą oszustw dokonanych na terenie kraju i poza jego granicami kartami wydanymi przez te banki.
Sami podajemy dane kart
Jak wyjaśnia Narodowy Bank Polski, dominującą część oszustw w transakcjach bezgotówkowych stanowiły przestępstwa typu CNP (card not present), których pod względem liczby było 85 proc., a pod względem wartości 89 proc.
Transakcje typu card not present to transakcje kartą niewymagające fizycznego użycia karty płatniczej, takie jak zamówienie pocztowe (Mail Order), zamówienie telefoniczne (Telephone Order), zamówienie internetowe (Internet Order). Transakcje te dokonywane są na podstawie danych podawanych przez klienta.
Z kolei z danych przekazanych przez agentów rozliczeniowych wynika, że w trzecim kwartale 2021 r. liczba oszustw kartami płatniczymi zmalała o 11,1 proc., do 11,1 tys., a wartość oszustw wzrosła o 81,2 proc. do 6,1 mln zł.
Bank centralny informuje, że z informacji uzyskanych od agentów rozliczeniowych wynika, iż wśród transakcji oszukańczych duży udział stanowią transakcje dokonane kartami wydanymi poza Polską. Pod względem liczby było to 85,5 proc., natomiast pod względem wartości - 94,0 proc. takich transakcji.
Dane od agentów rozliczeniowych nie obejmują transakcji dokonywanych w bankomatach kartami skradzionymi lub kartami sfałszowanymi, transakcji oszukańczych dokonanych poza granicami kraju kartami wydanymi w Polsce.
Z kolei dane z banków nie obejmują transakcji oszukańczych dokonanych w Polsce kartami wydanymi w innych krajach.