Przyjęta pod koniec marca ustawa covidowa wprowadza zmiany w wielu ustawach już obowiązujących. Artykuł 32 zmienia na przykład ustawę o VAT.
Dzięki temu w przepisach pojawiła się możliwość przekazywania klientowi potwierdzenia zakupu w formie innej niż papierowa. A konkretniej: "za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony".
Co to oznacza? Mniej więcej tyle, że sprzedawcy będą mogli wysyłać paragon środkami komunikacji elektronicznej.
Problem w tym, że na razie nikt nie wie, jak miałoby to wyglądać. Przy kasie trzeba by było podać adres mailowy? Tu powstają wątpliwości dotyczące ochrony danych osobowych. Ale firmy pracują również nad innymi rozwiązaniami.
Jednym z nich jest aplikacja, firmowana przez Platformę Detalistów. To spółka, która zajmuje się m.in. propagowaniem płatności mobilnych czy właśnie idei eParagonu.
Jak podkreśla, współpracuje w tym temacie z wieloma sieciami handlowymi. Znajdziemy wśród nich m.in. takie marki jak Ikea, Decathlon, Superpharm czy LPP (właściciel sklepów Reserved, Mohito, Sinsay, Cropp czy House).
- Wśród najważniejszych postulatów przedstawiciele poszczególnych sektorów zgodnie wskazywali na: konieczność zapewnienia natychmiastowego dostępu do dowodu zakupu po zakończeniu transakcji, gwarancję jego autentyczności, poufność danych oraz bezpieczeństwo całego procesu - mówi Cezary Pierzan, prezes Platformy Detalistów.
Jak miałoby to wyglądać w praktyce? "Paragon w formie elektronicznej może być przesłany na telefon każdego kupującego na tej samej zasadzie co np. płatność mobilna – w tym przypadku poprzez zbliżenie telefonu do kasy fiskalnej bądź wyznaczonego miejsca w punkcie kasowym" - czytamy w komunikacie prasowym.
Działałoby to mniej więcej tak, jak w innych sieciach handlowych, które podobne rozwiązanie już wdrożyły. Wystarczy tylko zainstalować aplikację konkretnej sieci.
Jak informuje Platforma Detalistów, ich aplikacja ma zacząć działać w sierpniu tego roku.
- Jesteśmy w fazie dostosowywania dedykowanego oprogramowania do indywidualnych potrzeb naszych partnerów. Pierwsi z nich będą gotowi do wydawania paragonów elektronicznych konsumentom w ciągu najbliższych 3-4 miesięcy - puentuje Cezary Pierzan.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl