Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Tomasz Żółciak,Grzegorz Osiecki
|
aktualizacja

Rewolucja w samorządowych finansach. Ujawniamy, kto zyska najbardziej

187
Podziel się:

Money pl. ujawnia dalsze szczegóły propozycji Ministerstwa Finansów ws. nowego modelu finansowania samorządów. Lokalne władze mogą liczyć łącznie na wpływy wynoszące 16 proc. dochodów podatników PIT i 6,5 proc. dochodów firm na ich terenie.

Rewolucja w samorządowych finansach. Ujawniamy, kto zyska najbardziej
Będą zmiany w systemie finansowania samorządów [na zdjęciu: Andrzej Domański, minister finansów] (PAP, Pawe� Supernak)

Jak opisywaliśmy we wtorek, resort finansów szykuje zupełnie nowy model finansowania samorządów. W tym celu chce zmienić zasadę, że jednostki samorządu terytorialnego (JST) dostają określony z góry procentowy udział w budżetowych dochodach w PIT czy CIT. Projektowany system ma określić udział poszczególnych szczebli samorządu w dochodach podatników PIT i CIT.

Ma on zmniejszyć uzależnienie lokalnych budżetów od decyzji zapadających w centrali, np. zmniejszających stawki podatków. Money.pl udało się ustalić, jak ma to wyglądać dla poszczególnych szczebli samorządów.

Rewolucja w finansach. Oto szczegóły

Procentowo najwięcej ma trafić do miast na prawach powiatów. To największe miasta, a także większość byłych stolic wojewódzkich. One będą miały prawo do 8 proc. dochodów podatników PIT oraz 1,32 proc. wpływów z CIT, ponieważ to samorządy, które pełnią jednocześnie rolę gmin i powiatów. Łącznie otrzymają nieco mniej niż gminy i powiaty osobno, bowiem te pierwsze mogą liczyć na 6,5 proc. dochodów z PIT i 1,2 proc. z CIT, gdy powiaty miałyby otrzymać odpowiednio 1,6 proc. dochodów z PIT i 1,35 proc. dochodów z CIT.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Dlaczego studio z Litwy, pracujące dla Atari, przywozi 50 pracowników na konferencję do Poznania?

Generalnie mam pozytywne odczucia, choć wzory są bardzo skomplikowane i dopiero po podstawieniu danych będziemy widzieć konkretne liczby. Symulacje pokazywane przez Ministerstwo Finansów wyglądały optymistycznie. Minister Domański wyraźnie zaznaczył, że gminy zyskają - mówi money.pl prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski, który uczestniczy w spotkaniach z kierownictwem resortu finansów w sprawie nowego modelu finansów samorządów.

Najmniejszy transfer trafi do województw: to zaledwie 0,15 proc. dochodów podatników PIT, choć będą największymi beneficjentami w CIT, bo mają otrzymać 2,58 proc. dochodu firm.

Propozycję nowego systemu dosyć trudno porównywać ze starym. Dziś np. gminy mają 39 proc. udziału dochodach z PIT i blisko 7 proc. z CIT, łącznie do samorządów trafia pula ponad połowy PIT i ponad jednej piątej CIT. Jednak samorządy są wyłączone z udziału w podatku ryczałtowym. Jeszcze parę lat temu nie miało to wielkiego znaczenia, ale od czasów Polskiego Ładu ten rodzaj podatku stał się oazą dla podatników o najwyższych dochodach.

Do listopada zeszłego roku dochody z tego podatku wyniosły 34 mld zł, podczas gdy w całym 2021 r. było to zaledwie 13 mld zł. Więc włączenie tego podatku do nowego modelu finansowania JST sprawia, że tort do podziału dla samorządów będzie większy.

Najwięcej zyskają gminy

Resort finansów pokusił się o próbę policzenia, jak nowe zasady przełożyłby się na finanse JST. Nominalnie na zmianach najwięcej zyskają gminy, które miałyby dostać 38,5 mld zł więcej niż wg obecnych zasad. Na drugim miejscu są miasta na prawach powiatu, do których ma trafić 24 mld zł więcej niż dziś. Z kolei powiaty i województwa miałby dostać odpowiednio więcej o 9,9 mld zł i 800 mln zł.

Założenia MF pokazują zarówno procentowo, jak i nominalnie znaczące wzrosty dochodów samorządów w porównaniu z obecnym systemem. Nie oznacza to jednak, że rewolucja będzie aż tak wielka. Trzeba bowiem pamiętać, że propozycja resortu zakłada zmiany zarówno w dochodach w podatków, jak i w subwencjach, jakie wypłaca samorządom budżet. Nowy model minimalizuje przepływy centralne: mają wystąpić tylko tam, gdzie nie ma innego wyjścia.

W większości przypadków, by pokryć np. potrzeby oświatowe czy inne, samorządy będą miały dodatkowo zwiększany udział w dochodach podatników PIT i CIT. Ta dodatkowa pula ma być dzielona na podstawie specjalnych kryteriów (szczegóły opisujemy w tekście "Rewolucja Domańskiego w PIT. Tak minister chce odmienić finanse Polski lokalnej").

Przy okazji mają się zmienić zasady naliczania obecnego janosikowego: tu ma wystąpić mechanizm zmniejszania udziału w dochodach z PIT i CIT w najbogatszych samorządach, choć nowy system ma być dla nich bardziej łagodny niż obecny.

"Dostrzegamy kilka problemów"

Samorządy są otwarte na dyskusję w sprawie tej propozycji, choć widać różnicę zdań zwłaszcza między najbogatszymi i największymi samorządami a tymi najmniejszymi. - Nie chcielibyśmy być traktowani jakoś specjalnie, ale skoro tyle lat byliśmy traktowani źle, to jakaś forma rekompensaty jednak by się należała - mówi Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku.

- Na pewno jest o czym dalej rozmawiać, choć dostrzegamy kilka problemów - zastrzega w rozmowie z money.pl Krzysztof Iwaniuk, szef Związku Gmin Wiejskich RP. - Dla nas najważniejsze jest ucywilizowanie finansowania oświaty, już teraz wielu samorządowców zastanawia się, jak przetrwać ten rok. A zgodnie z planowaną reformą nie będzie już subwencji oświatowej, tylko udziały w PIT i CIT - dzielone skomplikowanymi wzorami, z zachętami do inwestowania. Subwencja ma być wypłacana tylko wtedy, gdy określone wzorami potrzeby wydatkowe jednostki okażą się wyższe niż kwota zwiększenia dochodów z PIT i CIT. Pytanie, czy w efekcie bogatsi nie staną się jeszcze bogatsi, a biedni - jeszcze biedniejsi - zastanawia się Iwaniuk.

Przedstawiciele mniejszych samorządów mają też swoje oczekiwania. - Pytaliśmy, czy będą przedłużane specjalne instrumenty, takie jak Program Inwestycji Strategicznych czy fundusz drogowy, z których finansowane są zupełnie podstawowe inwestycje, jak drogi czy sieci wodociągowo-kanalizacyjne. Usłyszeliśmy, że na razie one są, ale nie było jasności, co się z nimi stanie w przyszłości - dodaje Iwaniuk. Jego zdaniem należy wycenić zadania gmin, wystandaryzować je i zapewnić minimum środków na ich realizację.

- W koncepcji Ministerstwa Finansów wyodrębniono tylko miasta na prawach powiatu. Ale gminy wiejskie też są mocno zróżnicowane i pytanie, czy spośród nich nie należałoby wyodrębnić np. tych najsłabszych i do nich skierować odpowiednie skrojone instrumenty, ponieważ same na pewno sobie nie poradzą ze względu na położenie geograficzne czy demografię - przekonuje.

Osobną kwestią podnoszoną przez samorządowców jest kwestia finansów w tym roku, to identyczne zdanie mają i najbogatsi i ci mniej majętni. - Upominamy się jeszcze o ten rok, by MF zapewnił nam jeszcze jakąś kroplówkę, która zrekompensowałaby nam utracone dochody. Tu niestety jest wyczuwalny opór ze strony ministerstwa - zauważa Truskolaski.

Projekt ustawy z nowym rozwiązaniem ma być gotowy ciągu kilku miesięcy, tak by mógł wejść w życie od początku przyszłego roku. Pomysł nowego modelu finansowania JST, jak wynika z informacji Money.pl, jest przynajmniej w części oparty na rekomendacjach Banku Światowego z 2018 r. O podobnym modelu mówił w zeszłym roku ówczesny wiceminister finansów Sebastian Skuza, ale ostatecznie rząd PiS nie zdecydował się wyjść z nowymi zasadami.

Tomasz Żółciak, Grzegorz Osiecki, dziennikarze money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(187)
WYRÓŻNIONE
Prezydent2025
6 miesięcy temu
Mówiąc najoględniej. Jak wszyscy dostaną więcej to Kto za to zapłaci ?
zus dla sędzi...
6 miesięcy temu
Dlaczego sędziów nikt nie kontroluje? Dlaczego sędziowie nie płacą ZUS? Dlaczego mają tzw. stan spoczynku gdzie biorą więcej niż ludzie zarabiają. To nie jest trudny zawód - to humaniści, którzy mieli problemy z matematyką. Dlaczego ich zarobki są nieproporcjonalnie duże w stosunku do innych urzędników np. skarbówki, gminnym województwa itd. Czym różni się stosowanie prawa rodzinnego, karnego od prawa zamówień publicznych, podatkowego, ochrony środowiska co jest o wiele wiele bardziej skomplikowana materią. Dlaczego na sędziów przepisują się z innych zwodów adwokaci, radcowie, jacyś referendarze? Trzeba się im bardzo dobrze przyjrzeć - na co idą nasze składki i podatki.
janek
6 miesięcy temu
Pamiętam Platformiane rządy 2007-2015. Za każdym razem dokonywania jakichkolwiek zmian społeczeństwo coraz bardzie ubożało. To były rządy dla zamożnych. Praca za 3.50 zł na godzinę, śmieciowe umowy, podniesiony podatek VAT na rzeczy dla małych dzieci, a przede wszystkim (mnie to dotknęło) zamrożenie nam pensji na 8 lat. O ile niższa będą nasze emerytury. Pamiętacie słynne powiedzenie jeden z platformianych polityczek : za 6 tys, to pracuje z ł o d z i e j albo i d i o t a. Potem (podobnie jak Lewandowski za słynną prywatyzacje na początku lat 90-tych) dostała posadę w Brukseli. 100 dni minęło, konkretów brak. Coraz większy bałagan w kraju.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (187)
polak
6 miesięcy temu
Co z podwyżką dla najgorzej opłacanej grupy zawodowej, Pomocy Społecznej. Jakiś dodatek motywacyjny, w zasadzie nie mający wpływu na składniki wynagrodzenia, jak np. podstawa to kolejna próba wydymania....
olo
6 miesięcy temu
Najwięcej stracą mniejsze i biedniejsze gminy takie jak na Pomorzu Zachodnim czy w Lubuskiem. Te, które tak masowo poparły Tuska i resztę. :)
Wioleta
6 miesięcy temu
Jakoś nie widać pozytywnych zmian, przerzucenie obowiązków na samorządy bez pieniędzy . Będą zwolnienia
lol
6 miesięcy temu
dobrze, że pieniądze będą miały małe miasta i gminy, żeby się rozwijały, żeby ludzie lokalnie znajdowali pracę i dobre miejsca dożycia, te korki na dojazdach do miast rano są przerażające, a poza tym jest to proekologiczne, gdyż większość dojeżdża, samochodami spalinowymi i wpływają na gorsze powietrze na przedmieściach, bo jak wiemy hamowanie i odpalanie to wtedy wydzielane jest najwięcej szkodliwych gazów.
błąd
6 miesięcy temu
a ja myslałem ze zlikwidują abonament rtv
...
Następna strona