Kondycja węgierskiego giganta paliwowego osłabła. Wszystko za sprawą nowych podatków, rozwiązań prawnych, ale też sytuacji na rynku surowcowym - wskazuje "Rzeczpospolita".
Jak podał koncern, w drugim kwartale 2023 r. oczyszczony wynik EBITDA całej grupy spadł do 411 mln dol. z 1354 mln dol. rok wcześniej. Prognoza za cały rok 2023 natomiast została ustalona na ok. 2,5 mld dol.
Podatki uderzyły w wynik
MOL podał, że zarówno działalność segmentu wydobywczego, jak i rafineryjno-petrochemicznego pozostawały pod wpływem niekorzystnych warunków makro oraz znaczących danin rządowych, w tym dodatkowych podatków (podatek od nadzwyczajnych zysków) i opłat licencyjnych za wydobycie.
Węgry naraziły się USA. Jest twarda reakcja
Na wyniki drugiego kwartału wpłynęło wprowadzenie nowego podatku od dochodów na Węgrzech, który za cały rok sięgnie 315 mln dol, a którego kwota została w całości rozliczona w drugim kwartale.
Otoczenie zewnętrzne okazało się zbyt mało korzystne, by zrównoważyć negatywny wpływ rządowych interwencji w Europie Środkowo-Wschodniej. Bez wątpienia wpłynęły one na nasze wyniki w pierwszej połowie roku, a w szczególności w drugim kwartale 2023. Obecny poziom obciążeń, jeśli nie zostanie w najbliższym czasie obniżony, pogorszy konkurencyjność Grupy MOL i wpłynie na jej zdolność do generowania przepływów gotówkowych, niezbędnych do realizacji naszych planów inwestycyjnych" - powiedział prezes i CEO grupy MOL Zsolt Hernádi.
- Pomijając negatywne efekty zewnętrzne, wyniki operacyjne Grupy MOL były solidne, poszczególne segmenty kontynuowały strategiczne inwestycje, a Grupie MOL udało się również uruchomić nową linię biznesową gospodarki odpadami - przekonywał Zsolt Hernádi.
Przerwy produkcji w Kurdystanie
Spółka podała, że wynik EBITDA segmentu wydobywczego (Upstream) w drugim kwartale sięgnął 99 mln dol., przy niekorzystnym wpływie podatków od nadzwyczajnych zysków, spadających cenach węglowodorów i przerwach w produkcji w Kurdystanie.
Segment rafineryjno-petrochemiczny (Downstream) przyniósł wynik EBITDA za drugi kwartał na poziomie 102 mln dol. w związku z wpływem regulacji prawnych, presji na marże petrochemiczne oraz mniej korzystne warunki makro w sektorze rafineryjnym
Segment detaliczny (Consumer Services) znacząco poprawił wynik w drugim kwartale, przynosząc 175 mln dol., m.in. dzięki poluzowaniu ograniczeń cenowych i lepszym wynikom sprzedaży pozapaliwowej.