Andrzej Duda podpisał ustawę związaną z przeciwdziałaniem społeczno-gospodarczym skutkom COVID-19 - informuje Kancelaria Prezydenta. To w tych przepisach zawarte jest utrzymanie stawek VAT w 2021 roku na podwyższonym poziomie. I tak podstawowa stawka nadal będzie wynosić 23 proc., a obniżona 8 proc.
Tymczasem do końca 2010 roku było to odpowiednio 22 i 7 proc. Rząd PO zdecydował się na podwyżkę o jeden punkt procentowy od 2011 roku celem podreperowania finansów państwa. Deklaracja była taka, że gdy uda się już tego dokonać, od 2014 roku wrócą stare stawki. Tak się już jednak nie stało do dziś.
Rząd PiS, pytany od kilku lat, czy obniży podatek, twierdził, że nadal nie da się tego zrobić. A ekonomiści wskazywali, że po prostu trudno rozstać się z zastrzykiem gotówki, który trafia dzięki tej podwyżce do państwowej kasy.
Ustawa zakłada, że powrót do stawek VAT w wysokości 22 proc. i 7 proc. mógłby nastąpić dopiero w roku następującym po roku, w którym łącznie zostaną spełnione dwa warunki.
Po pierwsze musiałaby powrócić stabilizująca reguła wydatkowa, po drugie musiałyby zostać spełnione określone wskaźniki (relacja państwowego długu publicznego netto do produktu krajowego brutto nie większa niż 43 proc. oraz suma corocznych różnic pomiędzy wartością relacji wyniku nominalnego do produktu krajowego brutto oraz poziomem średniookresowego celu budżetowego nie mniejsza niż -6 proc.).
Ustawa przewiduje też obniżenie od 2021 r. akcyzy od paliw silnikowych o 23 zł za 1000 litrów przy podwyższeniu o tyle samo opłaty paliwowej.
Nowe przepisy przewidują też podniesienie kapitału zakładowego spółki PKP PLK przy wykorzystaniu Funduszu Kolejowego o 1,85 mld zł, w tym 850 mln zł dla spółek zależnych PKP PLK, realizujących inwestycje na kolei. Chodzi o cztery spółki, które wykonują roboty utrzymaniowe i inwestycyjne jako podwykonawcy, a których potencjał wykonawczy można zwiększyć tak, aby mogły być atrakcyjnym partnerem przy realizacji kontraktów inwestycyjnych.
Regulacje zakładają też m.in. dokapitalizowanie obligacjami o wartości nie większej niż miliar złotych portów morskich, w tym dla spółki Zarząd Morskiego Portu Gdynia o równowartości 150 mln euro