Portal Wirtualnemedia.pl dowiedział się, że postępowanie wyjaśniające zostało podjęte w związku z obawami, że Euronet może wprowadzać klientów w błąd poprzez takie modyfikacje interfejsu.
W poprzednich miesiącach firma wprowadziła układ, w którym głównymi transakcjami do wyboru były: "Wypłata w PLN i saldo" na górze oraz "Wypłata gotówki w PLN" i "Zapytanie o saldo" poniżej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Warto zaznaczyć, że wiele banków pobiera opłatę, często kilka złotych, za sprawdzenie salda w bankomatach zewnętrznych operatorów, takich jak Euronet.
Zmiany wywołały falę krytyki, gdy użytkowników zaczęła zalewać fala dodatkowych opłat za usługę, której nie zamawiali. Ostatnio interfejs został ponownie zmieniony, tym razem prezentując dwie opcje: "Wypłata w PLN i saldo" oraz "Inne usługi". Dopiero po wybraniu tej drugiej można wypłacić pieniądze bez sprawdzania salda.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął działania w tej sprawie
Prezes UOKiK prowadzi postępowanie wyjaśniające, w którym sprawdza zmiany w interfejsie bankomatów sieci Euronet oraz czy konsumenci byli o nich poinformowani. O naszych ustaleniach będziemy informować - przekazało portalowi Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Urzędu.
- Przypominamy, że sposób zaprojektowania interfejsów, z którymi mają do czynienia konsumenci (również interfejsów bankomatów), nie może wprowadzać w błąd i powodować, że podejmują oni negatywne dla siebie decyzje i ponoszą ich finansowe skutki - tłumaczy Urząd w rozmowie z portalem.
Euronet odpowiada
W odpowiedzi na pytania zadane przez portal Gazeta.pl, przedstawiciele biura prasowego spółki Euronet zaznaczyli, że usługi wypłaty gotówki i sprawdzenia salda są świadczone w ich bankomatach od wielu lat.
- Obecnie na ekranie wyboru transakcji zapewniliśmy użytkownikom naszych bankomatów większy zakres/wachlarz wyboru tych usług, czyli możliwość dokonania obu transakcji po wybraniu "Wypłata PLN i saldo" lub każdej z nich osobno, a wybór należy do użytkownika - dodało biuro prasowe w rozmowie z Gazeta.pl.
Euronet Polska informuje na swojej stronie, że posiada około 7 tys. bankomatów i wpłatomatów w całym kraju. Firmy, takie jak Alior Bank, Bank Pocztowy, BOŚ Bank, Plus Bank, Nest Bank i SKOK Stefczyka, oferują preferencyjne warunki korzystania z tych bankomatów dzięki osobnym umowom ze spółką.
W 2021 roku wpływy Euronet Polska z transakcji w bankomatach wyniosły 294,7 mln zł z ogólnych przychodów w wysokości 364,6 mln zł - podkreśla portal wirtualnemedia.pl.