Przygotowując się do rozmowy rekrutacyjnej, zazwyczaj myślimy głównie o tym, jakie pytania możemy otrzymać od rekruterów. Tymczasem tego typu spotkanie to autoprezentacja obu stron – zarówno twoja, jak i firmy, do której aplikujesz. Jeśli więc słyszysz na końcu rozmowy zachętę do zadawania pytań, nie stresuj się, a jedynie odbierz jako dobry znak i szansę dla siebie.
Dobrze dobrane pytania pomogą ci przekonać się, czy w ogóle chcesz pracować w danej firmie. Ponadto są okazją do jeszcze lepszego zaakcentowania, że będziesz idealnie pasować do zespołu, z którym być może przyjdzie ci pracować. Amy Gallo, ekspertka w dziedzinie komunikacji w pracy oraz współredaktorka Harvard Business Review, opublikowała listę 38 błyskotliwych pytań, które warto zadać rekruterom pod koniec rozmowy. Spośród nich wybraliśmy te, które naszym zdaniem są najbardziej uniwersalne.
Poniższe pytania są dość schematyczne. Warto je przemyśleć i dopasować do organizacji i stanowiska, na które aplikujesz. Unikaj jednak formułowania ich w sposób, który sprawiałby, że rekruterzy poczują się niekomfortowo. Zamiast pytać zatem np. o listę szkoleń, spróbuj się dowiedzieć, w jaki sposób firma wspiera pracownika w rozwoju, aby jeszcze efektywniej mógł pełnić swoje obowiązki i tym samym przyczynić się do jej sukcesu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Warto też formułować pytania w taki sposób, aby nawiązywały bezpośrednio do ciebie i twojej roli w organizacji. Np. zamiast "Jak wygląda typowy dzień w firmie", zapytaj "jak wyglądałby mój typowy dzień?". W ten sposób osoby rekrutujące zaczną już na tym etapie wyobrażać sobie ciebie w tej roli.
Poniżej lista wybranych pytań, które warto zadać pod koniec spotkania o pracę.
1. Jakie są procedury związane z wdrażaniem nowego pracownika?
Zapytaj o to, jak wyglądałyby poszczególne etapy włączania cię do zadań oraz kultury organizacji. Podkreśl, że chcesz poznać poszczególne procesy, aby móc jak najszybciej realizować swoje zadania.
2. Z kim będę współpracować najczęściej? Z jakimi innymi działami lub jednostkami będę wchodzić w interakcje?
To pytanie pozwoli ci lepiej zrozumieć charakter twojej pracy na danym stanowisku. Świadczy także o twoim zaangażowaniu. Ponadto, mając te informacje, możesz też lepiej zaprezentować swoje kompetencje.
3. Jaka jest misja/wartości firmy?
Zanim zadasz to pytanie, rozeznaj się, czy misja firmy nie jest jasno określona na stronie internetowej.
4. Jakie są Państwa oczekiwania wobec mnie? Jakie luki w organizacji wypełnię?
Pytanie mogłoby się wydawać mało przydatne – wszak wiesz, na jakie stanowisko aplikujesz. Chodzi jednak o to, aby potencjalny pracodawca określił ci, jakie zadania chciałby ci powierzyć przy danym projekcie, jakie problemy masz rozwiązać. W każdej firmie może to bowiem wyglądać nieco inaczej.
5. Jaka jest najważniejsza rzecz, którą powinienem/powinnam osiągnąć w ciągu pierwszych 3 miesięcy?
Pokazujesz, że jesteś nastawiony/a na cel i nie boisz się późniejszej analizy oraz weryfikacji swoich działań.
6. Jakie są obecne cele, na których koncentruje się firma i w jaki sposób zespół je realizuje?
Rekruter otrzymuje od ciebie od razu informację, że faktycznie zależy ci na rozwoju firmy i szukasz sposobu, aby w tym procesie uczestniczyć.
7. Jakie są plany firmy dotyczące wzrostu i rozwoju firmy?
Tym pytaniem pokazujesz, że myślisz też długoterminowo. Nie skupiasz się wyłącznie na realizacji własnych celów, ale umiesz też koncentrować się na sukcesie całej firmy.
8. Jak wygląda moja potencjalna ścieżka kariery?
Nie ma nic złego w tym, że chcesz się rozwijać. Wręcz przeciwnie – wzrost twoich kompetencji to większe szanse na rozwój firmy. Jeśli jednak menedżer podczas rozmowy nie jest w stanie odpowiedzieć na to pytanie, to również ważna informacja dla ciebie. Czy na pewno chcesz pracować w organizacji, która może blokować twój rozwój?
9. Jak wyglądają dalsze kroki w procesie rekrutacji?
Czy rekruter zadzwoni do ciebie bez względu na decyzję o zatrudnieniu? Czy są zadania rekrutacyjne? Czego możesz się spodziewać w najbliższej przyszłości? Są to informacje, które masz prawo pozyskać.
A jakich pytań na początku warto unikać? Podczas pierwszego spotkania nie należy nadmiernie skupiać się na kwestiach finansowych. "Widełki" to ważna sprawa dla obu stron, jednak dopytywanie się o benefity lepiej zostawić na kolejną rozmowę.