Mateusz Morawiecki na czwartkowej konferencji w Lublinie powiedział, że Centralny Port Komunikacyjny wraz z 10 szprychami kolejowymi miał być kołem zamachowym rozwoju Polski i przełamać "klątwę zaborów" tworząc nową komunikację poprzez sieć połączeń kolejowych m.in. między Warszawą, Lublinem, Rzeszowem, Zamościem czy Chełmem. Stwierdził, że jego zdaniem rząd Donalda Tuska niszczy to, co zbudowali poprzednicy.
- Obiecuję w lipcu przedstawić zasadnicze różnice między tym, co pokazał Tusk kilka dni temu, a tym, co było pierwotnym projektem, na który zbudowaliśmy finansowanie. Pytam: gdzie są te pieniądze? Co oni z tym robią? - pytał Morawiecki.
Były premier zaapelował jednocześnie do Polaków, aby wywierali presję na rząd i domagali się przywrócenia pierwotnego kształtu Portu w gminie Baranów między Łodzią a Warszawą.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
- Nie dopuśćmy, aby pod pozornym hasłem przywrócenia CPK na mapę Polski, doszło tak naprawdę do zlikwidowania tego, co miało przełamać wielowiekowe problemy wynikające jeszcze z czasów zaborów - mówił. - Tylko waszych rękach drodzy Polacy jest ten projekt - dodał poseł PiS.
Były premier mówi o protestach ws. budowy linii kolejowych
Morawiecki pytany o protesty przeciwko budowie tzw. szprych kolejowych w Lubelskiem - które wielokrotnie organizowali mieszkańcy miejscowości w rejonie Zamościa czy Krasnegostawu, przez które miały przebiegać nowe linie - poseł powiedział, że będzie o tym rozmawiał z samorządowcami z tych miejsc.
Polityk Prawa i Sprawiedliwości podkreślił, że zawsze przy takich inwestycjach pojawiają się protesty, ale dobro wspólne wymaga, aby w konsultacjach utarło się jakieś rozwiązanie kompromisowe. Jego zdaniem jednak nie to jest dziś największym problemem.
- Największym wyzwaniem jest to, że rząd Tuska, minister infrastruktury nie bije na alarm, tylko właśnie Lubelszczyznę pokazał jako tą, która nie mieści się na skali w Polsce. Przeciwko temu wspólnie walczmy - stwierdził Morawiecki.
Plan rządu Donalda Tuska na CPK
W ubiegłym tygodniu premier Donald Tusk zapowiedział, że w Baranowie powstanie najnowocześniejsze lotnisko w Europie. Jak dodał, rząd rezygnuje z koncepcji budowy linii kolejowych przecinających się w Baranowie. Zamiast tego proponuje połączenie kolejami wszystkich dużych polskich miast.
Nie obejmuje to modernizacji i budowy wcześniej projektowanych linii kolejowych w Lubelskiem m.in. do Chełma, Zamościa czy Białej Podlaskiej.
Szef rządu w miniony poniedziałek na konferencji prasowej w Rzeszowie zapowiedział, że zwróci się do wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka, aby przygotował szczegółową informację, co do przyszłości transportu kolejowego w odniesieniu do wszystkich miast wojewódzkich.
Spółka odpowiedzialna za budowę CPK w odpowiedzi na pytania money.pl zaznaczyła, że ostateczny kształt budowane sieci Kolei Dużych Prędkości jeszcze nie powstał.
"Spółka CPK inicjuje wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury i PKP PLK prace, które mają na celu analizę przyjętych i nowo proponowanych korytarzy linii kolejowych w zakresie m.in. spodziewanej liczby pasażerów, ruchu pociągów i parametrów technicznych. Celem analiz jest określenie, jak będzie wyglądała docelowo sieć kolejowa w Polsce. Prace będą prowadzone we współpracy i przy udziale interesariuszy branżowych i samorządowych, a ich zakończenie planowane jest na koniec 2025 r. - podała spółka CPK w odpowiedzi na pytania money.pl.