Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PBE
|

Chcą, by CPK było gotowe w 2030 r. Prezes spółki: nierealne

10
Podziel się:

Nie jest możliwe powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego do 2030 r., tak jak chce tego strona społeczna, ale do 2032; o harmonogramie prac powinni decydować fachowcy - podkreślił w rozmowie z PAP prezes spółki CPK Filip Czernicki.

Chcą, by CPK było gotowe w 2030 r. Prezes spółki: nierealne
CPK nie ruszy do 2030 r. (materiały prasowe, CPK, Foster+Partners)

W środę wieczorem w Sejmie ma zostać poddany pod głosowanie wniosek Klubu Koalicji Obywatelskiej o odrzucenie obywatelskiego projektu ustawy TAKdlaCPK o zobowiązaniu władz publicznych do realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. W ubiegłym tygodniu odbyło się jego pierwsze czytanie.

Obywatelski projekt m.in. zobowiązuje rząd, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, organy administracji rządowej oraz spółkę celową CPK do realizacji inwestycji do 2030 r.

Każda inicjatywa, która popiera projekt CPK jest dobra i z korzyścią dla inwestycji. Takie wsparcie z biegiem czasu będzie jeszcze bardziej potrzebne - powiedział Czernicki.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: BIZNES OD ŚRODKA: Jakie zmiany czekają branżę motoryzacyjną?

"Nieracjonalne cele"

Zwrócił jednak uwagę, że sama inicjatywa legislacyjna "wydaje się nieracjonalnym stawianiem politycznych celów - i to w dodatku nierealnych - inżynierom".

To dla mnie niezrozumiała inicjatywa. Budowa CPK trwa i jest to projekt niezwykle istotny dla rozwoju Polski. Ale o harmonogramie prac powinni decydować fachowcy - podkreślił Czernicki.

W projekcie ustawy proponuje się też zakazanie rządowi dokonywania w programie zmian, polegających na zmianie jego celu i zakresu, skutkujących opóźnieniem uruchomienia lotniska i zakończenia budowy linii kolejowej Warszawa-Łódź poza 2030 r. Zgodnie z propozycją, rząd nie mógłby też obniżyć finansowania programu z obligacji.

Według prezesa CPK uruchomienie lotniska w 2030 r. jest nierealne.

- Bardzo chciałbym wiedzieć, na podstawie jakich merytorycznych danych autorzy projektu wskazali datę uruchomienia lotniska w roku 2030. Przeprowadziliśmy wraz z inżynierami odpowiedzialnymi za budowę lotniska gruntowną analizę zaawansowania projektu i zrealizowanych już prac. Z pełną odpowiedzialnością wskazaliśmy jako realną datę zakończenia inwestycji rok 2032 - dodał.

Jego zdaniem poprzedni zarząd i inicjatorzy ustawy TAKdlaCPK szacowali prawdopodobieństwo uruchomienia lotniska w 2028 r. na kilkanaście proc., a pracownicy spółki na mniej niż 1 proc.

Tusk ogłasza kolejne pieniądze na CPK

Natomiast w ubiegłym tygodniu podczas dyskusji w Sejmie na temat stanu realizacji nowego centralnego lotniska wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek stwierdził, że CPK jest w fazie "intensywnej realizacji".

- Do listopada podpisaliśmy - w tym roku - kilkadziesiąt umów na łączną kwotę około 650 mln zł - informował. Zapewnił, że wszystkie prace projektowe, w obszarze lotniskowym, kolejowym i studialnym, a także pracę dla poszczególnych linii w terenie "były i są realizowane".

Spółka CPK z kolei informowała, że w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć zakupiła dotychczas ponad 1,6 tys. działek o łącznej powierzchni ponad 1,5 tys. ha; dla kolejnych 315 ha są podpisane protokoły uzgodnień. W październiku zostały podpisane protokoły uzgodnień i umowy dla ponad 160 ha. Do PDN zostało też zgłoszonych ponad 90 proc. budynków mieszkalnych z terenu przyszłego lotniska.

Należąca do Skarbu Państwa CPK, to spółka powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(10)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Dariusz
3 tyg. temu
Dokładnie tak jak mówi prezes powinni decydować Fachowcy. Temu Pan prezes jest do odwołania jeśli nie daje rady to przyjdą prawdziwi fachowcy na jego miejsce. Są przykłady na świecie że takie centrum komunikacyjne buduje się w cztery lata
Artur W.
3 tyg. temu
Efekt Trumpa. Miało nic nie być i kamieni kupa a tu niespodzianka. W styczniu po zaprzysiężeniu roboty ruszą z kopyta.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Arek
3 tyg. temu
Jak by ktoś w koreańskiej firmie powiedział, że coś na pewno jest niemożliwe, to by został zwolniony. Szczególnie coś w perspektywie 5 lat. Tylko w naszym społeczeństwie jest przyzwolenie na ciągnięcie kasy z publicznych pieniędzy w nieskończoność, bez ciśnienia na terminy. Tylko patrzcie jaka infrastrukture ma Korea, a jaką my.
czaczacza
4 tyg. temu
prezesi juz 3 lata kase ciagna ....wiec po co sie spieszyc, 2040+
Ada to nie wy...
3 tyg. temu
Oczywiscie ze nie realne Bo co dobre dla Polski to sola w oku Paryza Berlina Moskwy
NAJNOWSZE KOMENTARZE (10)
Joj
3 tyg. temu
Jak powstanie w 2040 to przy tusku sukces
I zera milion
3 tyg. temu
CPK jak lotnisko Radom czy Zielona Góra?
Dariusz
3 tyg. temu
Dokładnie tak jak mówi prezes powinni decydować Fachowcy. Temu Pan prezes jest do odwołania jeśli nie daje rady to przyjdą prawdziwi fachowcy na jego miejsce. Są przykłady na świecie że takie centrum komunikacyjne buduje się w cztery lata
Arek
3 tyg. temu
Jak by ktoś w koreańskiej firmie powiedział, że coś na pewno jest niemożliwe, to by został zwolniony. Szczególnie coś w perspektywie 5 lat. Tylko w naszym społeczeństwie jest przyzwolenie na ciągnięcie kasy z publicznych pieniędzy w nieskończoność, bez ciśnienia na terminy. Tylko patrzcie jaka infrastrukture ma Korea, a jaką my.
Atrofia Etyki
3 tyg. temu
Fcuk Them All!