Firma Ricoh postanowiła sprawdzić, co wpływa negatywnie na zaangażowanie w pracę. W komunikacie prasowym wymienia: brak zadań wymagających kreatywności i obarczenie zbyt wieloma administracyjnymi obowiązkami.
To zniechęca do pracy
39 proc. pracowników jest zdania, że dużą część ich pracy pochłaniają obowiązki administracyjne oraz problemy związane z np. nieprawidłowym działaniem systemów. Ich zdaniem ten stracony czas mogliby przeznaczyć na realizację zadań ważnych z biznesowego punktu widzenia firmy. Ma to też negatywny wpływ na ich na zaangażowanie i poczucie wartości wykonywanej pracy oraz sprawczości.
Spora grupa pracowników przyznaje jednocześnie, że praca sprawiałaby im więcej radości, gdyby było w niej więcej zadań wymagających kreatywności. I właśnie tu pojawia się kwestia "cichej rezygnacji" (lub "cichego odejścia z pracy", ang. "quiet quitting"). Eksperci wskazują, że pracodawcy powinni skupić się na zapewnieniu pracownikom dostępu do technologii, które pozwolą im pracować lepiej.
To uwolni sporo czasu, który do tej pory poświęcany był na jałowe działania, które wypalały entuzjazm – czytamy w informacji prasowej Ricoh.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tak prezentuje się zaangażowanie pracowników w dobie "cichej rezygnacji"
Jak zauważa w swoim komunikacie Ricoh, pomimo faktu, że pracownicy dostrzegają, że zmiany w ich firmach są konieczne, to aż 82 proc. uważa, że ich stosunek do wykonywanych obowiązków jest zaangażowany. 65 proc. jest z kolei entuzjastycznie nastawionych do swojej pracy.
Tylko 4 proc. stwierdziło, że wykonuje jedynie minimum, jakiego się od nich wymaga. Czy można zatem mówić, że nie ma większego problemu na rynku z pracownikami "cicho rezygnującymi"? W money.pl opisywaliśmy badanie Jacka Zengera i Josepha Folkmana, przedstawicieli firmy Zenger/Folkman, z którego wynika, że nawet w najgorzej zarządzanej firmie tego typu pracowników jest ok. 14 proc. Jednak ich stosunek do wykonywanych obowiązków znacząco wpływa na wydajność całego przedsiębiorstwa.
– Dyskusja na temat trendu "quiet quitting" odwołuje się do balansu między pracą a życiem prywatnym oraz stawiania granic. Nasze badania pokazują, że dla pracowników równie ważne jest poczucie sensu pracy, którą wykonują. Zadaniem pracodawców jest zapewnienie im takiego przekonania – powiedziała Nicola Downing, CEO Ricoh Europe
Jest to szczególnie ważne w przynoszących tak wiele zmian czasach. Dlatego inwestycje w technologie i narzędzia, które odciążą pracowników z powtarzalnych i możliwych do zautomatyzowania zadań jest kluczowa zarówno z perspektywy budowania zaangażowania, jak i efektywności biznesowej. Bez nich z firmy będą odchodzić najlepsi specjaliści – stwierdziła Nicola Downing.
To dlatego pracownicy będą zmieniać pracę
Do zmiany pracy najczęściej skłaniają wzrost kosztów życia i brak poczucia spełnienia w pracy. 44 proc. badanych jest gotowa zmienić miejsce zatrudnienia, jeżeli otrzyma dobrą ofertę. Zarazem 52 proc. osób decyzyjnych w firmach uważa, że pracownicy powinni być wdzięczni za to, że mają gdzie pracować.
Badanie zrealizowała firma badawcza Opinium. Ankietę przeprowadzono w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Francji, Niemczech, Niderlandach oraz Hiszpanii wśród 6 tys. pracowników, a także 1 tys. osób decyzyjnych w firmach.