Informację o przenosinach produkcji Ford zakomunikował w sierpniu, o czym pisał m.in. serwis autokult.pl. Wiadomość ta wzbudziła jednak ostatnio nowe emocje w mediach, co wynikać może np. z faktu, że teoretycznie tańszą pod względem kosztów siły roboczej Polskę koncern zamienia na Stany Zjednoczone.
Jak wynika z oficjalnego komunikatu, w którym ogłoszono przenosiny spod Wrocławia do Michigan, nie jest to kwestia patriotyzmu, ale ulg podatkowych.
"Ford i LG Energy Solution mają na celu przeniesienie produkcji baterii Mustang Mach-E z Polski do miasta Holland w stanie Michigan w 2025 roku, aby zakwalifikować się do korzyści z ustawy o redukcji inflacji" - wyjaśniano powody tej decyzji w informacji prasowej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
- Niedrogi pojazd elektryczny zaczyna się od niedrogiego akumulatora. Jeśli nie jesteś konkurencyjny pod względem kosztów baterii, w ogóle nie jesteś konkurencyjny - komentował Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda.
Produkować tam, gdzie się najlepiej sprzedaje
Temat hamowania popytu na auta elektryczne w Europie, za czym podąża ograniczenie produkcji, był poruszony również na tegorocznym Kongresie Nowej Mobilności. Wypowiedział się na ten temat Attila Szabó, prezes Ford Polska, w rozmowie z Marcinem Walkowem z money.pl.
- Nie chcę komentować decyzji inwestycyjnych koncernu, jednak nie doszukiwałbym się drugiego dna. Moje doświadczenie pracy w tej firmie mówi, że tego typu działania zawsze są dobrze przeanalizowane - powiedział Szabó.
I dodał: - Jeśli baterie do Mustanga Mach-E były produkowane głównie w Polsce, a w Europie nie sprzedaje się tych aut aż tak dużo, to lepiej produkować je w USA. Na nasz biznes i łańcuch dostaw patrzymy globalnie i baterie pochodzą z różnych kierunków.
Nie jest to jednak z pewnością dobra wiadomość dla 10 tys. osób, które pracują w zakładzie produkcyjnym LG Energy Solution w Biskupicach Podgórnych pod Wrocławiem, chociaż firma zapewnia, że ich praca jest niezagrożona.
"Niedawno LG Energy Solution podpisało kontrakt z amerykańskim producentem na dostarczenie akumulatorów o mocy 109 GWh do nowych dostawczych modeli Forda. Pierwsze baterie trafią do pojazdów producenta już w 2026 roku. W polskim zakładzie niezmiennie powstają także baterie dla innych czołowych producentów motoryzacyjnych" - podała Interia.