Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Malwina Gadawa
Malwina Gadawa
|
aktualizacja

Drugie życie Jelcza. Lata świetności wracają. Są kontrakty na zawrotne sumy

2568
Podziel się:

Ciężarówkami i autobusami marki Jelcz jeździła kiedyś cała Polska. Potem przyszły gorsze czasy, długi i ogłoszenie upadłości. Po potężnych zakładach samochodowych pozostała jedynie spółka-córka. Dziś fabryka wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej jest liderem w produkcji sprzętu dla Wojska Polskiego.

Drugie życie Jelcza. Lata świetności wracają. Są kontrakty na zawrotne sumy
Linia montażowa w fabryce w Jelczu-Laskowicach (PAP, Maciej Kulczyński)

Oto #HIT2023. Przypominamy najlepsze materiały mijającego roku

Kultowy autobus Jelcz 043 nazywany "Ogórkiem" był symbolem motoryzacji w czasach PRL-u. W latach świetności Zakłady Samochodowe Jelcz S.A. zatrudniały ponad 10 tys. osób. Z czasem fabryka zamieniła się w kolosa na glinianych nogach. Ludzie masowo zaczęli tracić pracę, a długów zaczęło przybywać. W sumie zakład był 100 mln zł na minusie.

Ostatni autobus zjechał z taśmy montażowej w 2008 r. W tym samym roku sąd ogłosił upadłość Zakładów Samochodowych Jelcz S.A. W wyniku przekształceń kapitałowych powstała spółka-córka, która jest obecnie częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Pobudka w ukraińskim stylu. HIMARS-y obudziły Rosjan o świcie

Polska się zbroi. Zyskuje na tym Jelcz

Spółka Jelcz w ostatnim czasie na dobre powróciła na motoryzacyjny rynek. Zakład jest bowiem liderem w produkcji sprzętu dla Wojska Polskiego.

Chodzi m.in. o dostarczanie w ramach programu "Wisła" pojazdów do elementów systemu Patriot. W ubiegłym roku fabryka wyprodukowała także 19 ciągników do zestawu JAK, służącego do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego.

Tylko od września 2022 r. Jelcz zawarł kilka znaczących kontraktów. Chodzi o dwie duże umowy na dostawę pojazdów w układzie 4×4 i 6×6 na kwotę blisko 880 mln zł. Jelcz będzie także odpowiadał za dostarczenie kilku typów podwozi dostosowanych do wymagań Przeciwlotniczych Systemów Rakietowo-Artyleryjskich Pilica+.

Jelcz będzie także produkował pojazdy i podwozia dla pozyskiwanych z Korei Południowej wyrzutni K239 Chunmoo, jak i zamawianych w Stanach Zjednoczonych systemów HIMARS. Wyrzutnie te najczęściej montowane są na podwoziach amerykańskiej firmy Oshkosh, ale większość z tych wyprodukowanych dla Polski ma być osadzona na podwoziach wyprodukowanych w Jelczu-Laskowicach pod Wrocławiem.

Wartość zamówienia wynosi ok. 330 mln zł, a dostawy pojazdów zostaną zrealizowane przez Jelcz w latach 2023-2024.

W ubiegłym roku spółka wyprodukowała na potrzeby polskiej armii 350 pojazdów w różnych konfiguracjach.

W Jelczu nadchodzą zmiany

- Rośnie liczba zamówień oraz projektów, w których Jelcz odgrywa kluczową rolę. Dlatego podjęliśmy decyzję o inwestycjach w nowe hale i zwiększanie zatrudnienia - zapowiedział prezes zarządu PGZ S.A. Sebastian Chwałek.

Prezeska spółki Jelcz Wioletta Krawczyk-Namyślak w rozmowie z money.pl opowiada, że planowana rozbudowa zakładów będzie zdecydowanie największą inwestycją w rozwój firmy od kilkudziesięciu lat.

- Nowe kontrakty zawarte przez spółkę w ostatnich kilkunastu miesiącach dają dobrą perspektywę na przyszłość, stając się podwaliną dla planów rozbudowy przedsiębiorstwa. Jest to także potwierdzenie faktu, że pojazdy znajdujące się w naszej ofercie spełniają wyśrubowane wymagania Wojska Polskiego i kontrahentów zagranicznych - przekonuje Wioletta Krawczyk-Namyślak.

Spółka będzie poszukiwać przede wszystkim pracowników produkcji, ale także inżynierów i pracowników administracyjnych, którzy będą niezbędni do obsługi zwiększonej liczby zamówień.

Poseł Platformy Obywatelskiej i były minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak w rozmowie z money.pl przyznaje, że Jelcz ma podstawy do rozwoju jako spółka produkująca pojazdy do przewożenia różnych systemów uzbrojenia.

- Z taką intencją osiem lat temu Jelcz został zakupiony przez Hutę Stalowa Wola. Niestety przez ciągłe zawirowania w Polskiej Grupie Zbrojeniowej ten potencjał nie był wykorzystywany. Jelcz musi być mocno wpisany w kontrakty zbrojeniowe, a jednym z celów powinno być produkowanie w Polsce silników do samochodów ciężarowych. Takie plany zostały podjęte przed 2015 r., ale potem zostały zarzucone - przypomina były minister obrony narodowej.

Reaktywacja Jelcza. "Historia zatacza koło"

Burmistrz Jelcza-Laskowic Bogdan Szczęśniak w rozmowie z money.pl przyznaje, że jest bardzo duże zapotrzebowanie na pojazdy Jelcza stąd decyzja o rozbudowie zakładów. Brane są pod uwagę dwie lokalizacje w gminie, ale o konkretach burmistrz na razie nie chce mówić. Wiadomo, że fabryka, która powstanie będzie parokrotnie większa od tej istniejącej, a zatrudnienie - jak mówi burmistrz - zwiększy się w sposób istotny. Obecnie w Jelczu pracuje 680 osób.

Historia zatacza koło. Po latach świetności, a następnie przyduchy, dzisiaj Jelcz ma ogromną szansę na odrodzenie się. A to także dobra wiadomość dla naszej gminy. Silny Jelcz wpłynie na rozwój naszej społeczności - przekonuje w rozmowie z money.pl burmistrz Bogdan Szczęśniak.

Samorządowiec przypomina także, że rozwój jelczańskiej fabryki miał przecież kluczowe znaczenia dla rozwoju miasta Jelcz-Laskowice i całej jego infrastruktury.

- W najlepszych czasach fabryka Jelcza przypominała małe miasto. Zresztą całe osiedle powstało dzięki firmie. Można powiedzieć, że zakład był samowystarczalny. Przy nim działała szkoła zawodowa i technikum. W samej fabryce były nawet gabinety lekarskie. Do pracy do Jelcza dojeżdżali ludzie z okolicznych miast i wiosek - mówi w rozmowie z money.pl pan Władysław, który całe zawodowe życie przepracował w Jelczu.

Upadek Jelcza był ciosem dla wielu rodzin. Jeżeli te zapowiedzi, o których teraz słyszymy się spełnią, to nic tylko się cieszyć, bo Jelcz to symbol tego miasta - dodaje mieszkaniec gminy.

Wojciech Połomski, pasjonat jelczańskich autobusów, który napisał aż 10 książek o pojazdach produkowanych w Jelczu, sam w fabryce pracował przez trzy lata. W rozmowie z money.pl nie ukrywa, że cieszy się, że o firmie znów jest głośno.



- Plany są wielkie, ale czas pokaże, czy wszystkie zostaną zrealizowane. Wcześniej głośno było o tym, że Jelcz będzie produkował wozy strażackie, na razie ten pomysł pozostał w sferze planów. Na realizację tych zamówień, o których się mówi teraz, hala jelczańska jest już za mała, nie dziwią więc plany rozbudowy. Życzę Jelczowi jak najlepiej - mówi money.pl Wojciech Połomski.

Malwina Gadawa, dziennikarka money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(2568)
WYRÓŻNIONE
terata
2 lata temu
Rządy barbarzyńców z PObolszewickiego gangu i syndykatu bucholtza dokonały na Narodzie Polskim większej zbrodni ekonomicznej niż 123 lata zaborów. Majątek Polaków, wart ok 8 bln zł został rozgrabiony i wyprzedany za złotówkę, przy twierdzeniu, że był nic nie wart choć obcy którzy go dostali, eksploatują do dziś bez żadnych inwestycji , setki tyś mieszkań ludzi którzy je budowali zostało sprzedanych szulerom za złotówkę wraz z mieszkańcami , miliony zostało pozbawionych z dnia na dzień pracy a dziesiątki tys popełniło samobójstwa z beznadziei nie mogąc nakarmić swoich głodnych dzieci.
Arkan
2 lata temu
Przemysł motoryzacyjny a przede wszystkim samochody ciężarowe powinny być produkowane w Polsce dostęp do części mechanicy znający temat i cała logistyka z tym związana powinna być na miejscu przecież wcale nie jesteśmy głupsi od innych 👍👍👍👍👍👍👍
koko
2 lata temu
Grabarzem Jelcza ,Stara i Autosana był lowelas Sobcio Zasada na niemieckim żołdzie.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (2568)
Zezem
10 miesięcy temu
Szanowni komentatorzy dajmy załodze spokojnie pracować dla dobra naszego kraju.
wojak
rok temu
Trochę żenujące że lider produkcji dla wojska wyprodukował tylko 19 ciagników i ma kontrakt na dwa lata na kwote tylko 330 milionow zł, gdy taka TVO jest co roku dotowana kwota 2,5-3 miliardy zł!!!
Robert Janick...
rok temu
Reaktywować FSC Lublin, tam była produkcja BWP i furgonów
Euro 9
rok temu
Za Niemca tez budowano dla wojska. Tylko te ciężarówki nie spełniają norm dla cywili!
JZM
rok temu
Styropian zbiszczył wszystko. Jedyne co umiał.Niszczyć.
...
Następna strona