Do 2017 r. samorządy miały kompetencje w zakresie nadzoru nad przedsiębiorstwami wodociągowo-kanalizacyjnymi, w tym weryfikacji planów inwestycyjnych i kalkulacji taryf. Rolę tę przejęły wówczas Wody Polskie.
Projekt noweli ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz ustawy - Prawo wodne przywraca te kompetencje gminom.
Zgodnie z nowymi przepisami, przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne będą inicjować procedurę zatwierdzania taryf, składając wniosek do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Następnie, po formalnym sprawdzeniu zgodności z przepisami, wniosek trafi do rady gminy, która podejmie decyzję o zatwierdzeniu lub odmowie zatwierdzenia taryfy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rola Wód Polskich w nowych realiach
Nowelizacja umożliwia gminom wprowadzenie taryf progresywnych, gdzie cena za wodę wzrasta wraz z jej zużyciem. Taryfy te będą mogły uwzględniać liczbę osób w gospodarstwie domowym, co pozwoli na elastyczne kształtowanie stawek. Zaznaczono, że wprowadzenie taryf progresywnych nie będzie obowiązkowe, a decyzja o ich zastosowaniu będzie należała do gmin.
W przypadku, gdy zmiana taryfy przekroczy 15 proc. w stosunku do średnich taryf z ostatnich trzech lat, konieczne będzie uzyskanie stanowiska Wód Polskich. Jednakże, jeśli wzrost cen wynika wyłącznie z inflacji, uzgodnienie z Wodami Polskimi nie będzie wymagane.
Innymi słowy - gminy będą mogły zatwierdzać podwyżki do wspomnianego poziomu wnioskowane przez (najczęściej) należące do samorządu przedsiębiorstwa wod-kan, nie pytając nikogo innego o zdanie.
"Przedmiotowe rozwiązanie pozwoli zapewnić odpowiednią ochronę społeczności lokalnej przed nieuzasadnionymi zmianami cen usług wodociągowokanalizacyjnych na podstawie merytorycznych przesłanek. Stanowisko wyrażone przez PGW WP będzie stanowić dodatkową przesłankę, która pozwoli radzie gminy podjąć odpowiednie rozstrzygnięcie w zakresie zatwierdzenia taryfy" - wskazano w Ocenach Skutków Regulacji.