O sprawie informuje Polska Agencja Prasowa, która powołuje się na ekspertów Unii Owocowej. Według nich powinno dojść w Polsce do zminimalizowania procedur na przejściach granicznych oraz w "zielonym korytarzu". Zostać powinny tylko te, które są absolutnie koniecznie.
W ocenie Unii Owocowej, zrezygnować powinno się przede wszystkim z obowiązku opuszczania pojazdu przez kierowców na czas kontroli. Eksperci, cytowani przez PAP, powołują się także na Unię Europejską, która zaleciła państwom członkowskim, by podjęły one działania w celu utrzymania swobodnego przepływu towarów.
UE w tym celu ustanowiła tzw. zielone korytarze. Służyć mają do przewozu żywności. Trzy z nich przebiegają przez tereny Polski. Jeden łączy Europę Zachodnią z państwami bałtyckimi, dwa pozostałe - z Bałtykiem i południowymi krajami europejskimi.
Unia Owocowa ostrzega, że w przypadku utrzymania się stanu zagrożenia epidemicznego, w przyszłości ucierpi także logistyka. Chodzi tutaj o dostępność kontenerów, a także ograniczenie lotów i frachtów lotniczych, które obecnie łączą Polskę z państwami UE oraz państwami trzecimi. Zbyt mala liczba ciężarówek, ograniczana m.in. przez zaostrzone kontrole graniczne, może wpływać także na operacje portowe.
Przedłużenie czasu transportu jest o tyle groźne, że owoce i warzywa są towarem o stosunkowo krótkim okresie przydatności. Dlatego przy ich imporcie i eksporcie liczy się szybkość.
"Sytuacja cały czas ulega zmianie, jeśli zaobserwujemy w Polsce niedobór ciężarek, operatorzy międzynarodowi będą czekać na podniesienie cen przez firmy transportowe i przedłużający się czas tranzytu. Jednym z rozwiązań poprawiających sytuację mogą być wspólne dla całej UE wytyczne, dotyczące kontroli granic na jednolitym rynku" - podkreślił prezes Unii Owocowej Arkadiusz Gaik, cytowany przez PAP.
Unia Owocowa, wraz z innymi stowarzyszeniami producentów owoców i warzyw z innych krajów, wspólnie pracują nad planem działań, który ma na celu usprawnić transport tych produktów na ternie UE. Priorytetem ma być m.in. ochrona i dostępność pracowników sezonowych, pakowanie owoców, a także mobilność kierowców.
Organizacje chciałyby także przedłużenia ważności międzynarodowych certyfikatów. Mowa tutaj m.in. o IFS International Food Standard (Międzynarodowy Standard Bezpieczeństwa Żywności) oraz BRC Global Standard Food (Globalny Standard Bezpieczeństwa Żywności).
Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw Unia Owocowa to największe stowarzyszenie działające na rzecz wspierania krajowych producentów i dystrybutorów owoców i warzyw w Polsce.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl