Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w 2023 r. podjął decyzję, która zmuszała operatora płatnych parkingów, w tym przy szpitalach, do zwrotu pieniędzy kierowcom w niektórych przypadkach reklamacji. Chodziło o spółkę WEIP, która nie uznawała niektórych reklamacji, błędnie informowała o sposobach ich składania oraz groziła kosztami windykacyjnymi i egzekucyjnymi.
WEIP, operator parkingów komercyjnych, m.in. przy szpitalach i centrach handlowych, spotkał się z licznymi skargami kierowców. WEIP, w toku postępowania, obiecało zwrot niektórych opłat dodatkowych, nałożonych z powodu braku biletu, a UOKiK zobowiązał spółkę do wykonania tej decyzji.
Przedsiębiorca nakładał dodatkowe opłaty, nawet gdy klient udowodnił, że posiadał ważny bilet parkingowy w momencie wystawienia wezwania. Problem dotyczył sytuacji, gdy bilet nie był widoczny za szybą pojazdu, lecz np. spadł na wycieraczkę lub konsument miał go przy sobie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zmiany w regulaminach
UOKiK wskazał, że spółka stosowała zapisy w regulaminach, które sugerowały, że w przypadku nieuiszczenia opłaty dodatkowej, konsument będzie musiał pokryć koszty postępowania windykacyjnego i egzekucyjnego. WEIP rocznie otrzymywał kilka tysięcy reklamacji, z których część była rozpatrywana niekorzystnie dla klientów.
Spółka wprowadzała konsumentów w błąd także w kwestii sposobów składania reklamacji, sugerując, że można to zrobić jedynie przez formularz na stronie internetowej lub listownie. Tymczasem reklamacje można składać również mailowo lub osobiście.