Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
LOS
|

Miesiąc od otwarcia tunelu w Świnoujściu. Efekty? Więcej turystów, w tym z Niemiec

21
Podziel się:

Dokładnie miesiąc temu w Świnoujściu doszło do wielkiego wydarzenia, czyli długo wyczekiwanego otwarcia tunelu pod Świną. Magistrat w odpowiedzi na pytania money.pl poinformował, ile aut skorzystało z podwodnego połączenia dwóch wysp w ciągu trzech tygodni od przecięcia wstęgi.

Miesiąc od otwarcia tunelu w Świnoujściu. Efekty? Więcej turystów, w tym z Niemiec
Tunel w Świnoujściu (Money.pl, Jacek Losik)

Tunel, który połączył wyspy Uznam i Wolin, został otwarty 30 czerwca. Z wielką pompą. Mowa o samorządowej inwestycji, ale nadzór nad jej wykonaniem ze względu na stopień skomplikowania pełniła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Zaangażowanie GDDKiA w budowę dało rządowi szansę przecięcia wstęgi w tunelu. W uroczystym otwarciu tunelu - obchody odbywały się przez cały dzień inauguracji - wziął udział m.in. wicepremier Jarosław Kaczyński, prezes Prawa i Sprawiedliwości.

Na marginesie dodajmy, że za pierwszych rządów PiS Świnoujście otrzymało pieniądze na etap przygotowawczy inwestycji, który trwał, gdy u władzy była koalicja PO-PSL. W tym czasie, jak usłyszał money.pl w magistracie, ustalano np., czy należy postawić na most, czy na tunel? A jeśli na tunel, to z dwoma czy jedną komorą?

Ostatecznie, jak wiemy, wybrano jednokomorowe połączenie pod Świną. Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln to dofinansowanie z UE (85 proc.). Resztę, inwestor Gmina Miasto Świnoujście, dołożył z własnego budżetu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zboża nie można wywieźć, bo w portach leży węgiel. "Można było o tym myśleć od miesięcy"

Kierowcy chętnie korzystają z tunelu pod Świną

Zbliżając się do miesięcznicy otwarcia tunelu, poprosiliśmy świnoujski magistrat o dane na temat liczby samochodów, które skorzystały z połączenia. Otrzymaliśmy statystyki za pierwsze trzy tygodnie.

Z informacji urzędu wynika, że między 1 a 7 lipca z tunelu skorzystało 112 tys. 195 aut. W następnym tygodniu przejechało nim 110 tys. 88 samochodów. Między 16 a 21 lipcem - 85 569 pojazdów. W ostatni tydzień lipca tak dużego natężenia ruchu prawdopodobnie nie było. Przez to, że w ciągu dwóch nocy tunel był zamknięty.

- Powody wyłączenia to wymiany oprawy oświetleniowej na wjeździe do tunelu po stronie wyspy Uznam, testy systemu nagłośnienia, czyszczenie i kontrola koszy kanalizacji deszczowej, kontrola pompowni oraz filtrów, oraz przeglądy i konserwacja urządzeń, oraz elementów tunelu - podał Jarosław Jaz z Urzędu Miasta w Świnoujściu.

W odpowiedzi na pytania money.pl Jaz przyznał, że zamknięcie nie było planowane przed otwarciem tunelu pod koniec czerwca. - Ale w protokole przejęcia do eksploatacji tunelu wykonawca zastrzegł sobie możliwość cotygodniowych nocnych wyłączeń tunelu z eksploatacji do prowadzenia prac serwisowych - zaznaczył rzecznik.

Nowe drogi na Pomorzu Zachodnim przyciągają niemieckich turystów

Spytaliśmy również świnoujski magistrat, jakie efekty otwarcia tunelu dostrzega. Poza tak oczywistymi, jak np. szybszy dojazd mieszkańców do pracy albo szkoły. Jaz dodał, że szczególnie w pierwszych dniach po inauguracji widać był spory napływ jednodniowych turystów do Świnoujścia.

W weekendy w Świnoujściu jest tłoczno, ale dokładnie to samo mógłbym napisać przed rokiem i dwa lata temu. To po prostu popularny kurort, który przyciąga dziesiątki tysięcy turystów. I jeśli w okolicy Dzielnicy Nadmorskiej parkingi są szczelnie wypełnione, to w centrum miasta już swobodnie można znaleźć wolne miejsca - zapewnia rzecznik prezydenta Świnoujścia.

Nowe drogi na Pomorzu Zachodnim przyciąga turystów z Niemiec - zauważa z kolei Konrad Guldon, szef ośrodka Polskiej Organizacji Turystycznej w Berlinie.

- Rozwój infrastruktury wspiera rozwój turystyki - podkreśla w rozmowie z PAP. - Na przykład otwarcie drogi S6 powoduje, że jest eksplozja wyjazdów na wschód, w kierunku bałtyckim. Fakt, że można teraz w trzy godziny dojechać z Berlina nad Bałtyk w okolice Kołobrzegu, to jest bardzo ważny argument. Dostępność transportowa jest w ostatnich latach bardzo istotną rzeczą. Ludzie chcą jeździć niedaleko, w myśl tego, że tak jest bezpiecznie, i w myśl tego, że to jest ekologicznie - że to jest zrównoważona turystyka - dodaje Konrad Guldon.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(21)
WYRÓŻNIONE
Vincent
rok temu
Pinindzy ni ma nie było i nie byndzie.
Kolo
rok temu
Rząd PiS wyłożył pieniądze i PiS zbudował ten tunelu. Nawet Prezydent Świnoujścia z PO podziękował PiSowi za wyłożenie pieniędzy i zbudowanie tego tunelu przez PiS. Brawo PiS !
Zet
rok temu
A Tusk ciągle myśli jak ten tunel skrytykował . Sam nie potrafił jakoś "wybudować za unijne pieniądze" . Wybudował firmami zagranicznymi najdroższe w UE autostrady, gazoport rękami polskich firm które zgnoił. A dlaczego te inwestycje dawał firmom zagranicznym? Pewnie dawały łapówy
NAJNOWSZE KOMENTARZE (21)
sak
rok temu
Za rządów PO przez 8 lat debatowano czy tunel ma być jedno czy dwu komorowy
666
rok temu
3 godziny to się jedzie teraz że Świnoujścia do Szczecina.
Fala
rok temu
Dlaczego Donald nie chciala tunelu
ZSW
rok temu
Teraz turyści z niemiec których w Świnoujściu jest zawsze około 80% będą mogli przy okazji pobytu w kurorcie Świnoujście pojechać na kilka godzin zobaczyć do innych polskich nadmorskich miejscowości które są biedne i mało atrajcyjne. Świnoujście to najdroższe miasto w Polsce i nie dla stonki i plebsu z Polski.
Nie dziwne
rok temu
Tunel ze środków UE, więc jeżdżą ludzie z Europy, nie pastuchy z Kraśnika i Podkarpacia.
...
Następna strona