Tunel, który połączył wyspy Uznam i Wolin, został otwarty 30 czerwca. Z wielką pompą. Mowa o samorządowej inwestycji, ale nadzór nad jej wykonaniem ze względu na stopień skomplikowania pełniła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Zaangażowanie GDDKiA w budowę dało rządowi szansę przecięcia wstęgi w tunelu. W uroczystym otwarciu tunelu - obchody odbywały się przez cały dzień inauguracji - wziął udział m.in. wicepremier Jarosław Kaczyński, prezes Prawa i Sprawiedliwości.
Na marginesie dodajmy, że za pierwszych rządów PiS Świnoujście otrzymało pieniądze na etap przygotowawczy inwestycji, który trwał, gdy u władzy była koalicja PO-PSL. W tym czasie, jak usłyszał money.pl w magistracie, ustalano np., czy należy postawić na most, czy na tunel? A jeśli na tunel, to z dwoma czy jedną komorą?
Ostatecznie, jak wiemy, wybrano jednokomorowe połączenie pod Świną. Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln to dofinansowanie z UE (85 proc.). Resztę, inwestor Gmina Miasto Świnoujście, dołożył z własnego budżetu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kierowcy chętnie korzystają z tunelu pod Świną
Zbliżając się do miesięcznicy otwarcia tunelu, poprosiliśmy świnoujski magistrat o dane na temat liczby samochodów, które skorzystały z połączenia. Otrzymaliśmy statystyki za pierwsze trzy tygodnie.
Z informacji urzędu wynika, że między 1 a 7 lipca z tunelu skorzystało 112 tys. 195 aut. W następnym tygodniu przejechało nim 110 tys. 88 samochodów. Między 16 a 21 lipcem - 85 569 pojazdów. W ostatni tydzień lipca tak dużego natężenia ruchu prawdopodobnie nie było. Przez to, że w ciągu dwóch nocy tunel był zamknięty.
- Powody wyłączenia to wymiany oprawy oświetleniowej na wjeździe do tunelu po stronie wyspy Uznam, testy systemu nagłośnienia, czyszczenie i kontrola koszy kanalizacji deszczowej, kontrola pompowni oraz filtrów, oraz przeglądy i konserwacja urządzeń, oraz elementów tunelu - podał Jarosław Jaz z Urzędu Miasta w Świnoujściu.
W odpowiedzi na pytania money.pl Jaz przyznał, że zamknięcie nie było planowane przed otwarciem tunelu pod koniec czerwca. - Ale w protokole przejęcia do eksploatacji tunelu wykonawca zastrzegł sobie możliwość cotygodniowych nocnych wyłączeń tunelu z eksploatacji do prowadzenia prac serwisowych - zaznaczył rzecznik.
Nowe drogi na Pomorzu Zachodnim przyciągają niemieckich turystów
Spytaliśmy również świnoujski magistrat, jakie efekty otwarcia tunelu dostrzega. Poza tak oczywistymi, jak np. szybszy dojazd mieszkańców do pracy albo szkoły. Jaz dodał, że szczególnie w pierwszych dniach po inauguracji widać był spory napływ jednodniowych turystów do Świnoujścia.
W weekendy w Świnoujściu jest tłoczno, ale dokładnie to samo mógłbym napisać przed rokiem i dwa lata temu. To po prostu popularny kurort, który przyciąga dziesiątki tysięcy turystów. I jeśli w okolicy Dzielnicy Nadmorskiej parkingi są szczelnie wypełnione, to w centrum miasta już swobodnie można znaleźć wolne miejsca - zapewnia rzecznik prezydenta Świnoujścia.
Nowe drogi na Pomorzu Zachodnim przyciąga turystów z Niemiec - zauważa z kolei Konrad Guldon, szef ośrodka Polskiej Organizacji Turystycznej w Berlinie.
- Rozwój infrastruktury wspiera rozwój turystyki - podkreśla w rozmowie z PAP. - Na przykład otwarcie drogi S6 powoduje, że jest eksplozja wyjazdów na wschód, w kierunku bałtyckim. Fakt, że można teraz w trzy godziny dojechać z Berlina nad Bałtyk w okolice Kołobrzegu, to jest bardzo ważny argument. Dostępność transportowa jest w ostatnich latach bardzo istotną rzeczą. Ludzie chcą jeździć niedaleko, w myśl tego, że tak jest bezpiecznie, i w myśl tego, że to jest ekologicznie - że to jest zrównoważona turystyka - dodaje Konrad Guldon.