Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) podał zasady nowego programu dopłat do samochodów elektrycznych, który ruszy 1 lutego 2025 r., zwanego potocznie "Moim elektrykiem 2.0".
Fundusz ma do wydania 1,6 mld zł, który pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. W ramach programy będzie można ubiegać się o dopłatę do 40 tys. zł na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy pojazdów elektrycznych kategorii M1.
Dopłaty będą dostępne wyłącznie dla dwóch grup: osób fizycznych oraz osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Maksymalna cena zakupu pojazdu kwalifikującego się do wsparcia wyniesie 225 tys. zł netto.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Warunki uzyskania dopłaty
Aby otrzymać maksymalną kwotę dotacji, wnioskodawca musi zezłomować pojazd spalinowy i mieć roczny dochód nieprzekraczający 135 tys. zł. Dodatkowo, nowy samochód musi mieć przebieg nie większy niż 6 tys. km.
Program przewiduje dofinansowanie zakupu ok. 40 tys. aut bezemisyjnych. Przygotowanie programu poprzedziły szerokie konsultacje społeczne, w których zgłoszono ponad 300 uwag. Część z nich, w tym wyższa kwota dofinansowania dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny, została uwzględniona.
Celem nowego programu jest wsparcie elektromobilności i poprawa jakości powietrza poprzez rozwój niskoemisyjnego transportu. Program został opracowany na podstawie decyzji wykonawczej Rady Unii Europejskiej z 1 lipca 2024 r. i będzie obowiązywał do wyczerpania środków lub do końca stycznia 2025 r.