Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jacek Losik
Jacek Losik
|

Można jechać. Jedna z dwóch kluczowych autostrad w Polsce ma ponad 500 km. Ale to nie koniec

28
Podziel się:

W czwartek rano drogowcy oddali do użytku nowy odcinek autostrady A2. Ta - obok A1 - jedna z dwóch kluczowych tras w Polsce ma obecnie ponad 500 km długości. Wciąż jednak nie jest kompletna, a jej zakończenie ma niebagatelne znaczenie dla obronności kraju.

Można jechać. Jedna z dwóch kluczowych autostrad w Polsce ma ponad 500 km. Ale to nie koniec
Odcinek A2 Kałuszyn - Groszki (14 sierpnia 2024 r.) (GDDKiA, © Krzysztof Pączkowski studiowizjer.pl)

Autostrada A2 docelowo biec będzie od Niemiec na Białoruś. Po oddaniu do użytku ostatniego odcinka (dalej o tym, kiedy to może nastąpić) znaczenie tej trasy jeszcze zyska na znaczeniu, również ze względu na interes NATO. Z pewnością ułatwi sprawny i szybki transport ciężkiego sprzętu na wschodnią flankę sojuszu.

Od czwartkowego (29 sierpnia) poranka kierowcy mogą korzystać z ponad 500 km trasy, która docelowo będzie miała 620 km, a biorąc pod uwagę również odcinek trasy przez Warszawę, gdzie autostrada zmienia się w drogę ekspresową - ok. 655 km.

A2 w sierpniu wydłużyła się dwukrotnie. Pierwszy raz, na początku miesiąca, gdy otwarto 12 km między węzłami Siedlce Zachód a Siedlce Południe. W czwartek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła natomiast wcześniejszy (jadąc od Warszawy) odcinek od Kałuszyna, czyli obwodnicy Mińska Mazowieckiego, do węzła Groszki. Dodajmy, że prawie rok po zakontraktowanym terminie, który minął dokładnie 5 września 2023 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Sprzedaje 500 aut miesięcznie. Ile zarabia?

Wykonawcą tych 12 km z kawałkiem arcyważnej trasy była firma Intercor z Zawiercia. Koszt inwestycji to ponad pół miliarda złotych, a dofinansowanie ze środków unijnych w ramach programów (POIiŚ i FEnIKS) wyniosło łącznie ok. 339 mln zł.

Biała plama na A2 nie zniknie w tym roku

"Trasa w całości biegnie po nowym śladzie, omijając Kałuszyn i wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta. W ramach inwestycji powstał węzeł Groszki, most w ciągu autostrady zintegrowany z przejściem dla zwierząt, dziewięć wiaduktów nad autostradą oraz 24 przejścia dla zwierząt" - informuje warszawski oddział GDDKiA.

Jak podróż wygląda w praktyce z perspektywy kierowcy? "Jadąc autostradą A2 na wschód od Warszawy, można dotrzeć do węzła Groszki, gdzie jest zjazd na obecną DK2 (drogę krajową nr 2 - red.). Przed Siedlcami znów można wjechać na odcinek autostrady stanowiący część obwodnicy tego miasta pomiędzy węzłami Siedlce Zachód i Siedlce Południe" - podają drogowcy.

Między oboma otwartymi w sierpniu odcinkami na mapach wciąż widnieje jednak biała plama. GDDKiA podaje, że na pewno nie zmieni się to w tym roku, chociaż pierwotny termin zakończenia prac w tym miejscu minął w lipcu.

- W budowie jest środkowy odcinek, Groszki - Siedlce Zachód, o długości 12,9 km, który GDDKiA planuje udostępnić kierowcom wiosną przyszłego roku. Wraz z nim będzie oddany do ruchu fragmenty sąsiednich odcinków o łącznej długości 9 km. Tym samym zakończy się budowa całej trasy od Kałuszyna do Siedlec - wyjaśnia Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka prasowa GDDKiA oddział Warszawa.

Autostrada będzie czekała w gotowości

Jeszcze dłużej czekać będzie trzeba na otwarcie autostrady do wschodniej granicy kraju. W tym przypadku należy osobno rozpatrywać odcinek od Siedlec do Białej Podlaskiej, który jest już w realizacji, a także dalszy fragment na Białoruś, który jest na etapie prac przygotowawczych.

Ten pierwszy - liczący 63,4 km - podzielony jest na cztery etapy realizacyjne. Umowy na projekty i budowę opiewają łącznie na kwotę ponad 2 mld 65 mln zł. Wykonawcą są firmy: Intercor (dwa odcinki), a także Strabag i Polaqua (po jednym).

Na odcinku A2 realizowanym najbliżej Białej Podlaski (Swory - Biała Podlaska) w toku są roboty wykończeniowe, montaż barier energochłonnych, roboty odwodnieniowe, brukarskie i humusowanie. Prowadzone są też prace związane z budową Obwodu Utrzymania Drogi. Na trzech pozostałych zadaniach, od węzła Siedlce Południe do Swor, wykonawcy realizują prace drogowe związane z układaniem warstw konstrukcji drogi. Prowadzone są roboty przy obiektach mostowych, przebudowywana jest infrastruktura podziemna kolidująca z przebiegiem drogi" - podawała na początku miesiąca GDDKiA.

GDDKiA planuje oddać wszystkie cztery odcinki do ruchu w 2026 r. Co ciekawe, jeden z nich (Swory - Biała Podlaska) będzie gotowy w tym roku, ale kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na pozostałych trzech.

Ostatni odcinek autostrady A2 pod znakiem zapytania

Co ze "skrajnym" fragmentem A2 przed granicą? GDDKiA podaje, że w czwartym kwartale uzyska zezwolenia na realizację inwestycji (ZRID), co pozwoli rozpocząć poszukiwania wykonawców.

- Na ostatni fragment trasy, od Dobrynia do granicy (6,8 km), postępowanie w sprawie ZRID jest zawieszone. Kontynuacja jest uzależniona od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią - podkreśla Tarnowska.

Drogowcy przygotowują ponadto poszerzenie 89 km A2 od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa o dodatkowy pas ruchu. Projektanci pracują obecnie nad dokumentacją rozbudowy, którą GDDKiA odbierze w czwartym kwartale.

W przyszłym roku ogłoszony zostanie przetarg na wyłonienie wykonawcy rozbudowy. Realizację, która z pewnością kosztować będzie kierowców sporo nerwów, zaplanowano na lata 2026-2029.

Jacek Losik, dziennikarz money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(28)
WYRÓŻNIONE
taka prawda
4 miesiące temu
Na tym portalu pisze się o rocznicy kotła iłowajskiego, gdzie zginęło 300 UFAińców, a nikt w lipcu nie napisał o rocznicy krwawej niedzieli, gdzie zginęły tysiące bezbronnych Polaków.
No nie...
4 miesiące temu
Oczywiście na wojenkę do której tak przecie, pojedziecie tą autostradą wy : politycy i dziennikarze? A my pojedziemy w przeciwnym kierunku do domów wykupionych we Włoszech i Hiszpanii - jak tu niektórzy pisali.
Uśmiechacie
4 miesiące temu
Się serducha że wasz guru tak rośnie ???!! Już nie długo on do Brukseli wy pod most , jeśli będzie tam miejsce
NAJNOWSZE KOMENTARZE (28)
Nic dodać
4 miesiące temu
Są regiony Polski, które w ekspresowym tempie zyskują nowe drogi szybkiego ruchu. Są również takie, które mimo wieloletnich zapowiedzi, obietnic - prezydenckich - przedwyborczych szereg lat temu, ciągle czekają... A ludzie giną Obiecana S-10 za Toruniem, znowu kolejne dyskusje i opóźnienia. Pozostało półtora roku do obiecanego terminu oddania do użytku a żadnej maszyny budowlanej nie widać podczas pracy.
NewNew
4 miesiące temu
Innymi słowy, gdy skończą A2 do granicy z Białorusią to będzie wojna. Bo A2 "jest w interesie NATO".
PRAWDA
4 miesiące temu
Potrzebujemy drogi ekspresowej S16 drogę espresowom z Tarnowa do Kielc drogę espresowom z Brzeska do granicy z Słowaciom Sądęczanke
rho
4 miesiące temu
w Kałuszynie był tak duży ruch, że musieli zbudować szkołę po każdej stronie głównej ulicy.
Gajowy😂
4 miesiące temu
PiS budował drogi tam gdzie spodziewał się korzyści politycznych.
...
Następna strona