Autostrada A2 docelowo biec będzie od Niemiec na Białoruś. Po oddaniu do użytku ostatniego odcinka (dalej o tym, kiedy to może nastąpić) znaczenie tej trasy jeszcze zyska na znaczeniu, również ze względu na interes NATO. Z pewnością ułatwi sprawny i szybki transport ciężkiego sprzętu na wschodnią flankę sojuszu.
Od czwartkowego (29 sierpnia) poranka kierowcy mogą korzystać z ponad 500 km trasy, która docelowo będzie miała 620 km, a biorąc pod uwagę również odcinek trasy przez Warszawę, gdzie autostrada zmienia się w drogę ekspresową - ok. 655 km.
A2 w sierpniu wydłużyła się dwukrotnie. Pierwszy raz, na początku miesiąca, gdy otwarto 12 km między węzłami Siedlce Zachód a Siedlce Południe. W czwartek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła natomiast wcześniejszy (jadąc od Warszawy) odcinek od Kałuszyna, czyli obwodnicy Mińska Mazowieckiego, do węzła Groszki. Dodajmy, że prawie rok po zakontraktowanym terminie, który minął dokładnie 5 września 2023 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wykonawcą tych 12 km z kawałkiem arcyważnej trasy była firma Intercor z Zawiercia. Koszt inwestycji to ponad pół miliarda złotych, a dofinansowanie ze środków unijnych w ramach programów (POIiŚ i FEnIKS) wyniosło łącznie ok. 339 mln zł.
Biała plama na A2 nie zniknie w tym roku
"Trasa w całości biegnie po nowym śladzie, omijając Kałuszyn i wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta. W ramach inwestycji powstał węzeł Groszki, most w ciągu autostrady zintegrowany z przejściem dla zwierząt, dziewięć wiaduktów nad autostradą oraz 24 przejścia dla zwierząt" - informuje warszawski oddział GDDKiA.
Jak podróż wygląda w praktyce z perspektywy kierowcy? "Jadąc autostradą A2 na wschód od Warszawy, można dotrzeć do węzła Groszki, gdzie jest zjazd na obecną DK2 (drogę krajową nr 2 - red.). Przed Siedlcami znów można wjechać na odcinek autostrady stanowiący część obwodnicy tego miasta pomiędzy węzłami Siedlce Zachód i Siedlce Południe" - podają drogowcy.
Między oboma otwartymi w sierpniu odcinkami na mapach wciąż widnieje jednak biała plama. GDDKiA podaje, że na pewno nie zmieni się to w tym roku, chociaż pierwotny termin zakończenia prac w tym miejscu minął w lipcu.
- W budowie jest środkowy odcinek, Groszki - Siedlce Zachód, o długości 12,9 km, który GDDKiA planuje udostępnić kierowcom wiosną przyszłego roku. Wraz z nim będzie oddany do ruchu fragmenty sąsiednich odcinków o łącznej długości 9 km. Tym samym zakończy się budowa całej trasy od Kałuszyna do Siedlec - wyjaśnia Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka prasowa GDDKiA oddział Warszawa.
Autostrada będzie czekała w gotowości
Jeszcze dłużej czekać będzie trzeba na otwarcie autostrady do wschodniej granicy kraju. W tym przypadku należy osobno rozpatrywać odcinek od Siedlec do Białej Podlaskiej, który jest już w realizacji, a także dalszy fragment na Białoruś, który jest na etapie prac przygotowawczych.
Ten pierwszy - liczący 63,4 km - podzielony jest na cztery etapy realizacyjne. Umowy na projekty i budowę opiewają łącznie na kwotę ponad 2 mld 65 mln zł. Wykonawcą są firmy: Intercor (dwa odcinki), a także Strabag i Polaqua (po jednym).
Na odcinku A2 realizowanym najbliżej Białej Podlaski (Swory - Biała Podlaska) w toku są roboty wykończeniowe, montaż barier energochłonnych, roboty odwodnieniowe, brukarskie i humusowanie. Prowadzone są też prace związane z budową Obwodu Utrzymania Drogi. Na trzech pozostałych zadaniach, od węzła Siedlce Południe do Swor, wykonawcy realizują prace drogowe związane z układaniem warstw konstrukcji drogi. Prowadzone są roboty przy obiektach mostowych, przebudowywana jest infrastruktura podziemna kolidująca z przebiegiem drogi" - podawała na początku miesiąca GDDKiA.
GDDKiA planuje oddać wszystkie cztery odcinki do ruchu w 2026 r. Co ciekawe, jeden z nich (Swory - Biała Podlaska) będzie gotowy w tym roku, ale kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na pozostałych trzech.
Ostatni odcinek autostrady A2 pod znakiem zapytania
Co ze "skrajnym" fragmentem A2 przed granicą? GDDKiA podaje, że w czwartym kwartale uzyska zezwolenia na realizację inwestycji (ZRID), co pozwoli rozpocząć poszukiwania wykonawców.
- Na ostatni fragment trasy, od Dobrynia do granicy (6,8 km), postępowanie w sprawie ZRID jest zawieszone. Kontynuacja jest uzależniona od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią - podkreśla Tarnowska.
Drogowcy przygotowują ponadto poszerzenie 89 km A2 od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa o dodatkowy pas ruchu. Projektanci pracują obecnie nad dokumentacją rozbudowy, którą GDDKiA odbierze w czwartym kwartale.
W przyszłym roku ogłoszony zostanie przetarg na wyłonienie wykonawcy rozbudowy. Realizację, która z pewnością kosztować będzie kierowców sporo nerwów, zaplanowano na lata 2026-2029.
Jacek Losik, dziennikarz money.pl