Z raportu wynika, że od kwietnia do końca czerwca więcej pracodawców branży logistyczno-transportowej zapowiada, że będzie musiała zmniejszyć zatrudnienie (34 proc. odpowiedzi) niż wzmocnić swoje zespoły (29 proc.).
Według autorów raportu Manpower Group (firma dostarczająca usług w zakresie HR) plany rekrutacyjne firm z branży transportu, logistyki i motoryzacji są zdecydowanie mniej optymistyczne niż dotychczas.
Wskazano w nim, że w drugim kwartale "36 proc. firm tego sektora nie chce żadnych zmian w liczbie pracowników, a 2 proc.organizacji nie zna planów rekrutacyjnych na najbliższy czas".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Prognoza netto zatrudnienia, będąca barometrem rynku pracy i pokazująca plany firm związane z pozyskiwaniem nowych kadr, wynosi tutaj bowiem -5 proc." - wskazano.
To jeden z najniższych wyników spośród ośmiu analizowanych sektorów. Wskaźnik ten spadł o 23 punkty procentowe w porównaniu do pierwszego kwartału 2024 roku, a także jest mniejszy o 24 punkty procentowe w ujęciu rocznym.
Oznacza to, że firmy chcą zmniejszać liczbę pracowników, a po wielomiesięcznych wzrostach nadszedł dla nich czas stabilizacji - wyjaśnili autorzy raportu.
Z czego wynikają takie, a nie inne plany firm z tej branży? Jak ocenił Bartłomiej Deleżyński, ekspert rynku pracy z Manpower, wpływ na ich decyzje ma wiele czynników.
- Globalna niepewność gospodarcza może powodować ostrożność w inwestycjach i planach rozwoju, co w konsekwencji prowadzi do ograniczenia zatrudnienia. Należy zaznaczyć, iż mowa tutaj o inwestycjach w obszarze motoryzacji, bowiem sama branża logistyczno-magazynowa rozwija się rok do roku - wskazał ekspert.
Praca w magazynach. Szukają operatorów wózków
Według danych Job Market Insights w obszarze transportu i logistyki od stycznia do połowy marca tego roku najczęściej poszukiwani byli kandydaci na stanowiska:
- magazyniera,
- operatora wózka widłowego,
- kierowcy,
- pracownika magazynu,
- spedytora międzynarodowego,
- kierowcy zawodowego z prawem jazdy kat. C+E.
Na najwięcej ofert mogli liczyć kandydaci z okolic Warszawy, Wrocławia, Krakowa, Gdańska, Poznania oraz Łodzi.
- Warto zauważyć, że regiony, w których ofert pracy dla kandydatów obszaru transportu i logistyki było najwięcej są tymi, w których skumulowane jest 80 proc. branży logistyczno-magazynowej - wskazał Bartłomiej Deleżyński.
- To sektory rynku, które wciąż się rozwijają, powiększając powierzchnię magazynową w poszczególnych regionach. Natomiast wraz ze zmieniającymi się potrzebami rynku, rosnącą automatyzacją, pożądani mogą być również inni kandydaci jak specjaliści ds. e-logistyki, analitycy danych logistycznych, czy eksperci ds. zrównoważonego transportu - dodał.