Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Malwina Gadawa
|
aktualizacja

Czarne chmury nad najsłynniejszym tunelem w Polsce. Są problemy

264
Podziel się:

Wykonawca tunelu średnicowego w Łodzi wystąpił do PKP PLK o przesunięcie terminu zakończenia budowy o rok. Nie ma na to zgody. - Obowiązujący termin zakończenia drążenia tunelu to czerwiec 2026 r. Liczę na to, że po negocjacjach proces będzie przebiegał dalej - oświadczył minister infrastruktury.

Czarne chmury nad najsłynniejszym tunelem w Polsce. Są problemy
Wykonawca tunelu średnicowego chce więcej czasu na dokończenie inestycji (EAST_NEWS, Andrzej Zbraniecki)

Generalny wykonawca budowy tunelu średnicowego w Łodzi - Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego (PBDiM) - wystąpił z wnioskiem do inwestora - PKP Polskich Linii Kolejowych - o przedłużenie terminu budowy tunelu średnicowego w Łodzi o 12 miesięcy. Powodem jest "anomalia gruntowa - kurzawka w okolicy obecnej lokalizacji TBM (maszyny drążącej tunel - przyp. red.)", która miała zmusić wykonawcę do zmiany technologii wykonywania robót.

PKP PLK zażądały od wykonawcy budowy tunelu średnicowego udowodnienia, że opóźnienie inwestycji wynika z przyczyn niezależnych od niego.

Jeśli harmonogram zostanie zmieniony, zamiast w czerwcu 2026 r. prace budowlane zakończyłyby się w połowie 2027 r., a pociągi mogłyby pojechać tunelem dopiero w 2028 roku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Koalicja się rozpadnie? Budka: To barwy kampanii

To kolejny problem na budowie najsłynniejszego tunelu w Polsce. Dotychczasowy, pięciomiesięczny przestój spowodował dodatkowo znaczny wzrost wydatków na zabezpieczenie budynków, stabilizację gruntu i mieszkania dla wysiedlonych na czas budowy lokatorów kamienic.

Tunel ma połączyć stację Łódź Kaliska z Kaliską i Żabieńcem. Będzie miał 7,5 km.

Wyprowadzi ruch od strony Warszawy na południe (kierunek Sieradz - Kalisz - Wrocław) i na północ (Zgierz - Kutno). To skróci czas przejazdu przez Łódź dla pociągów pasażerskich i stworzy warunki dla szybkiej kolei regionalnej docierającej do centrum Łodzi.

PKP nie zgadza się na wniosek wykonawcy

PKP PLK nie zgadza się na wydłużenie budowy tunelu średnicowego w Łodzi o rok - poinformował minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Dodał, że inwestor nie widzi uzasadnienia dla wniosku budowniczych tunelu.

Minister przypomniał, że w poprzedniej kadencji budowa miał długi przestój, a prace zostały wznowione po zmianie rządu, który dołożył do inwestycji dodatkowo ponad 170 mln zł.

- Wtedy ustaliliśmy harmonogram prac, który proponował wykonawca, a nie inwestor. Aktualnie obowiązujący termin zakończenia drążenia tunelu to czerwiec 2026 r. Toczą się negocjacje między PKP PLK i wykonawcą. Liczę na to, że po negocjacjach proces budowy będzie przebiegał dalej. Musi być prowadzony dialog, bo zależy nam na tym, żeby ta inwestycja w sposób bezpieczny zakończyła się jak najszybciej - powiedział minister Klimczak.

TBM "Faustyna" już swoje zrobiła

Niezależnie od toczącej się mediacji PKP PLK z PBDiM trwa budowa stacji kolejowych, a dna czterech już wydrążonych odcinków tunelu są zalewane betonem.

- Pierwsza warstwa betonowego podłoża, a także elementy systemu odwodnienia są gotowe w trzech tunelach jednotorowych. Rozpoczęliśmy układanie tam mat antywibracyjnych i wylewanie drugiej warstwy betonu, a wiosną rozpoczniemy montaż elementów torowiska - powiedział Polskiej Agencji Prasowej rzecznik PBDiM Piotr Grabowski.

Prace budowlane w czwartym tunelu rozpoczną się zaraz po zakończeniu demontażu tarczy TBM, która w listopadzie 2024 roku zakończyła drążenie.

- Głowicę "Faustyny" o wadze 419 ton wydobyliśmy już na powierzchnię z komory końcowej. Kiedy z tunelu usuniemy całą maszynę (ma długość ok. 110 m i waży 1360 ton), zaczniemy jego betonowanie pod przyszłe torowisko - powiedział Grabowski.

TBM "Faustyna" wydrążyła 4,5 km jednotorowych tuneli, wybierając spod ziemi ponad 200 tys. m sześć. ziemi i ułożyła blisko 2 tys. betonowych pierścieni.

Gorsze wieści płyną z budowy odcinka tunelu dwutorowego, który drąży tarcza TBM "Katarzyna". Drążenie tunelu wstrzymano we wrześniu 2024 r. po tym, jak zawaliła się część kamienicy nad tarczą drążącą. Od tego czasu trwają prace przy stabilizacji gruntu i zabezpieczaniu kamienic w strefie oddziaływania tarczy TBM.

Zawalił się fragment kamienicy przy Al. 1 Maja 23, a po próbie wznowienia prac w listopadzie 2024 r. osiadać zaczęła także sąsiednia kamienica przy Al. 1 Maja 21.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(264)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Licealista
2 dni temu
Jako ciekawostkę przypomnę że pierwszą linię metra oddano w Londynie w roku 1863 !!.😮✌️
Gal
2 dni temu
Może mają inżynierów z Collegium tumanum. A tak poza tym dalej wybierajcie do poważnych inwestycji firmy tanie beż doświadczenia
Tomasz C.
2 dni temu
kometuja sami specjalisci
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
peacemaker
2 dni temu
ktoś wziął miliony za badania geologiczne plany lokalizacji i ktoś to zatwierdził wystarczy przeczytać podpisy i zwrócić się do tych gości o odszkodowanie i rozliczyć ich za źle wykonaną robote a nie skamleć
nasze apropo
2 dni temu
wieczorowe matury oraz zaoczne licencjaty i zaoczne magistry,jak i fałszywe magistry podrabiane doktory, z jakich w dużej części składają sie elyty tuska,to niech wracaja do ojcowych zagród i przy krowach niech pomagają,a nie 38 milionowym krajem w środku Europy rządzą
Tomek
2 dni temu
Nie wiem po co Łodzi jakiś tunel. To jest tak koszmarnie paskudne miasto że chyba po to aby ludzie chodzili pod ziemią i nie widzieli tego badziewia.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (264)
Kmus
6 min. temu
Tunel ma połączyć stację Łódź Kaliska z... Kaliską i Żabieńcem. Brak podstawowej wiedzy co ma łączyć z czymkolwiek. Toż to bzdura do kwadratu
Polskość
38 min. temu
Fachowcy!
Sztygarzmiano...
42 min. temu
Bezpieczeństwo inwestycji i mieszkańców to nie jest uzasadnienie?
Wyborca
2 godz. temu
Jak myślicie, kto pierwszy spełni swoje 100 obietnic wyborczych ? Pan Prezydent Donald T. czy nasz król ełropy donalt ?
pol
4 godz. temu
Weźcie Chińczyków będzie taniej i lepiej a za dwa lata wszystko będzie gotowe
...
Następna strona