Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Pełnomocnik rządu ds. CPK podał wstępny koszt priorytetowej linii KDP. Zapowiedział "optymalizację"

18
Podziel się:

Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, podczas czwartkowego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury podał szacowany koszt budowy pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości w Polsce z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia. Mowa o ok. 150 mln zł za kilometr.

Pełnomocnik rządu ds. CPK podał wstępny koszt priorytetowej linii KDP. Zapowiedział "optymalizację"
Pociąg Pendolino PKP Intercity (money.pl, Rafał Parczewski)

Spółka CPK zapowiedziała ponowną analizę programu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego, który zakłada m.in. budowę setek kilometrów linii Kolei Dużych Prędkości. Niezagrożony ma być tzw. igrek, czyli planowana od co najmniej kilkunastu lat trasa między Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem.

Długość linii to łącznie 480 km. Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek w czwartek (25 kwietnia) na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury powiedział, że szacowany koszt inwestycji to 72 mld zł.

- Bez zakupu taboru, to dla uproszczenia 150 mln zł za 1 km linii - powiedział Maciej Lasek i stwierdził, że to "bardzo wysoki koszt". Poinformował jednocześnie, że obecnie prowadzone są prace nad optymalizacją kosztową tego projektu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Piotrem Soroczyńskim

Pierwsza linia KDP w Polsce. Z czego zrezygnują nowe władze CPK?

Nie są na razie znane szczegóły ani założenia wspomnianej "optymalizacji". Z reguły oznacza to jednak ograniczenia. Przykładowo podczas podobnego procesu ws. budowy zachodniej obwodnicy Łodzi (drogi ekspresowej S14) usunięto z realizacji część węzłów.

Lasek wyjaśnił, że w koszty priorytetowej linii KDP wchodzą takie fragmenty, które są bardzo drogie, jak choćby tunel wyjściowy z Warszawy pod Odolanami, który ma mieć niespełna 10 km długości, a koszt jego budowy szacowany jest na 5,5 mld zł.

Innym kosztownym elementem jest tunel ze stacją kolejową pod lotniskiem w Baranowie, tunel przed wlotem do Łodzi, czy tunel dużych prędkości między stacją Łódź Fabryczna a przystankiem Retkinia. Lasek nie podał jednak szacunkowych wartości tych projektów.

Zgodnie z pierwotnym planem linia Warszawa - CPK - Łódź - Poznań/Wrocław miała być uruchomiona mniej więcej w 2028 r. W stolicy woj. łódzkiego rozpoczęły się już prace przygotowawcze do budowy tunelu KDP, czym zajmuje się m.in. firma Budimex.

Maciej Lasek jeszcze w grudniu 2023 r. zapewniał, że budowa "igreka" to pewniak, jeśli chodzi o realizację programu kolejowego CPK.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(18)
WYRÓŻNIONE
energetyk
7 miesięcy temu
dzisiaj rząd uwalił budowę małych siłowni atomowych w czyim to interesie
Michał
7 miesięcy temu
Nie dajmy się sprowadzić różnym grupom nacisku do pozycji chłopa pańszczyźnianego, chodźmy dumnie z podniesioną głową, bo jesteśmy wartościowym narodem i musimy to pokazać i Europie i światu. Skończyły się czasy dziadowania, jest teraz moment dla Polski by wyszła z tego smutnego cienia, a rząd powinien to mieć na sztandarach. Pokażcie że ta zmiana na koalicję miała sens, nie zmarnujcie naszych głosów
opoka
7 miesięcy temu
rząd sypie piasek w tryby rozwoju Polski
NAJNOWSZE KOMENTARZE (18)
CPK fan wszys...
3 miesiące temu
Kochana ko_Alicjo..!!! TYLKO SPRÓBUJ skasować CPK, a naród polski spuści cię z siłą wodospadu i od koryta migiem odspawa... Nie zdążysz nawet za Wartę się schować, nie wspominając już nawet o ucieczce za linię Odry...
Plany plany
6 miesięcy temu
Na zakończenie tej linii kolejowej okarze się że koszt to 72 mld razy dwa bo coś przeoczono
Plany plany
6 miesięcy temu
Na zakończenie tej linii kolejowej okarze się że koszt to 72 mld razy dwa bo coś przeoczono
Moroo
6 miesięcy temu
Zeby ta optymalizacja nie dotyczyla budowlancow
luxtorpeda
6 miesięcy temu
w polsce to jest niewykonalne