Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|
aktualizacja

Przychody Kanału Sueskiego spadły o połowę. To efekt ataków na statki

5
Podziel się:

Ataki bojowników Huti w rejonie Morza Czerwonego na statki handlowe przyczyniły się do finansowej zapaści Kanału Sueskiego. Przychody Kanału Sueskiego spadły o połowę - powiedział egipski minister finansów Mohammed Maait.

Przychody Kanału Sueskiego spadły o połowę. To efekt ataków na statki
Kanał Sueski zostanie zmodernizowany za 60 mln dolarów (Adobe Stock, Valeriy Tretyakov)

Jemeńscy rebelianci Huti wspierają palestyński ruch Hamas, który walczy z Izraelem od października 2023 r. Od grudnia Huti regularnie atakują statki na Morzu Czerwonym. Podczas ostatniego, w wyniku ostrzału statku "True Confidence", zginęły dwie osoby - informuje CNN.

Te ataki już odbiły się na sytuacji finansowej Kanału Sueskiego, ważnego szlaku handlowego i bramy Egiptu na Morze Śródziemne. Według ekspertów trasa ta odpowiada za jedną trzecią ruchu kontenerowego na świecie i 40 proc. handlu między Azją i Europą.

W efekcie przewoźnicy coraz częściej omijają najkrótszą drogę z Azji do Europy, wiodącą przez: Ocean Indyjski, Morze Czerwone i Kanał Sueski. W zamian wybierają okrężną trasę wokół Afryki. Jest ona jednak dłuższa o 10-14 dni i około 6 tys. kilometrów.

- Przychody Kanału Sueskiego spadły o połowę - powiedział egipski minister finansów Mohammed Maait cytowany przez dziennik "Kommiersant".

To spory cios dla budżetu Egiptu. Jest to bowiem jedno z głównych źródeł przychodów tego państwa, które zmaga się też ze skutkami gospodarczymi: pandemii koronawirusa, wojen w Ukrainie i w Izraelu oraz niepokojów w Libii i w Sudanie.

Malejące wpływy z Kanału Sueskiego to zresztą wycinek szerszych problemów gospodarczych, jakie trawią Egipt. Jak zauważa AFP, jeszcze w ostatnim roku podatkowym 2022/23 kraj ten uzyskał z eksploatacji kanału rekordowe 9,4 mld dolarów, co było poprawą o 35 proc. wyniku za poprzedni okres.

Było to możliwe dzięki pogłębieniu w latach 2014-2015 nowego odcinka, co ułatwiło mijanie się statków. Prace te pochłonęły 8 mld euro, lecz na nowe przychody trzeba było poczekać, gdyż zwiększały się wraz z podwyżkami stawek za tranzyt każdego roku.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(5)
WYRÓŻNIONE
ello
10 miesięcy temu
Szyk ostatniego zdania to dziennikarskie dno. Przeczytajcie je proszę dokładnie i powiedzcie mi - o co w nim właściwie chodzi?
VirTutti
10 miesięcy temu
no i co. to atak ekonomiczny na Egipt, dużą gospodarke w regionie i nieprzychylny kraj Usraelowi. zamknięcie kanału to trumna dla EGIPTU. a chodzi żeby Iran nie miał sojusznika jak Izrael morduje Palestyńczyków aby zabrać złoża gazu. proste
🌈🕎💩
10 miesięcy temu
A na mapce zamiast Egiptu Izra.., Tamtędy to chcą wybudować kanał Ben Guriona przez "tę" strefę, są tacy co już niedługo wybudują przy strefie port tymczasowy na razie
NAJNOWSZE KOMENTARZE (5)
kalafior
10 miesięcy temu
Mają dużą armię, niech zrobią porządek. Jeszcze ich stać.
Vencel
10 miesięcy temu
Egipt powinien podziękować bandom Huti masowymi dywanowymi bombardowaniami.
VirTutti
10 miesięcy temu
no i co. to atak ekonomiczny na Egipt, dużą gospodarke w regionie i nieprzychylny kraj Usraelowi. zamknięcie kanału to trumna dla EGIPTU. a chodzi żeby Iran nie miał sojusznika jak Izrael morduje Palestyńczyków aby zabrać złoża gazu. proste
🌈🕎💩
10 miesięcy temu
A na mapce zamiast Egiptu Izra.., Tamtędy to chcą wybudować kanał Ben Guriona przez "tę" strefę, są tacy co już niedługo wybudują przy strefie port tymczasowy na razie
ello
10 miesięcy temu
Szyk ostatniego zdania to dziennikarskie dno. Przeczytajcie je proszę dokładnie i powiedzcie mi - o co w nim właściwie chodzi?