Prezes PPL, które zarządza Lotniskiem Chopina, przypomniał, że w piątek lotnisko obsłużyło po raz pierwszy w historii 20-milionowego pasażera w ciągu roku. W czerwcu, lipcu, sierpniu i wrześniu stołeczny port odprawiał ponad 2 mln pasażerów w każdym miesiącu.
- W przyszłym roku przewidujemy, że Lotnisko Chopina obsłuży 23 mln pasażerów - powiedział szef PPL. Dodał, że najwięcej osób lata z portu od maja do września.
Ilków zaznaczył, że w związku z odnotowywanym wzrostem ruchu pasażerskiego niezbędna jest rozbudowa stołecznego portu.
Jeśli chodzi o rozbudowę, to jeszcze w tym miesiącu poznamy finał ośmiomiesięcznej pracy obecnego zarządu. Ogłosimy, co zamierzamy zrobić przez następne trzy, cztery lata, ponieważ brakuje już przepustowości na naszym lotnisku - zapowiedział. Dodał, że po rozbudowie lotnisko będzie mogło obsługiwać ponad 30 mln pasażerów rocznie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dopytywany, w jakim kierunku pójdzie rozbudowa, Ilków przekazał, że więcej szczegółów ma zostać zaprezentowanych w najbliższych dniach, niewykluczone, że przez ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka. - Pracowaliśmy 8 miesięcy, żeby tę koncepcję opracować. Wiemy, że będzie ona dużo tańsza od tych kosztów, które zakładaliśmy - zauważył.
O planach rozbudowy prezes Ilków mówił już w kwietniu w rozmowie z money.pl, jak wówczas przekonywał rozbudowa Lotniska Chopina buduje "masę" dla lotniska centralnego.
Dostępność lotniska
Prezes PPL odniósł się również do dostępności slotów (czasu, kiedy samoloty mogą startować i lądować) w porcie. Przypomniał, że za koordynację lotów na warszawskim Lotnisku Chopina odpowiada brytyjska organizacja Airport Coordination Limited (ACL). Przydziela ona sloty w taki sposób, aby efektywnie wykorzystać ograniczone zasoby lotniska i zapewnić płynność ruchu lotniczego.
- Od maja do końca września 2025 r. nie ma już slotów na Lotnisku Chopina. Tak samo będzie w czasie, kiedy będziemy prowadzić rozbudowę, czyli w 2026, 2027, 2028 i 2029 roku. Ale zamierzamy na lato w 2029 r. dostarczyć tutaj dodatkową przepustowość w wyniku rozbudowy - powiedział. Dodał, że lotnisko ma jeszcze sloty na sezon zimowy, ale one też będą się wypełniać w ciągu trzech, czterech lat.
Ilków przyznał, że zaniechania rozbudowy Lotniska Chopina od 2019 roku przyczynią się do braku przepustowości w porcie. - Dlatego informujemy o tym przewoźników lotniczych. Mamy jeszcze lotniska w Radomiu, Modlinie, niedaleko jest Łódź. Przekazujemy tę informację. Zresztą oni sami to widzą aplikując o sloty. Niestety ich nie dostają. Taka jest sytuacja na dziś - jedynie na sezon zimowy jeszcze gdzieś tam są jakieś sloty - powiedział szef PPL.
Co z liniami na czas budowy?
Przyznał, że nie chce, aby linie lotnicze na czas rozbudowy lotniska uciekały do krajów ościennych, jak Czechy, Niemcy, czy do Austrii. - Pracujemy nad tym, żeby przewoźnicy gdzieś alokowali się na ten czas, kiedy rozbudowę będziemy prowadzili - powiedział.
Prezes przypominał, że koordynacja na lotnisku została wprowadzona w 2012 r. - Mamy już 12-letnie doświadczenie i wiemy jak współpracować z ACL, z przewoźnikami, tak żeby zoptymalizować możliwości wykorzystania tego terminala" - zapewnił.
Przekazał, że na podstawie doświadczeń z tegorocznego lata lotnisko będzie chciało poprawić przepustowość w przyszłym roku; pojawią się dwie dodatkowe linie kontroli bezpieczeństwa, usprawniona ma być praca fast tracków (usługa szybszej kontroli i odprawy - PAP), w inne miejsce zostanie przeniesiona kontrola załóg samolotowych.
- Tam, gdzie się da - poprawiamy. Jesteśmy w trakcie wymiany wszystkich wykładzin w terminalu, będą to nowe wykładziny i już niedługo pojawią się też nowe siedziska, bardziej wygodne. Więc to będzie zauważalne- powiedział. Dodał, że w przyszłym roku lotnisko może mieć "bardziej niezawodne urządzenia tomografii do kontroli bagaży rejestrowanych.
Lotnisko Chopina to największy port lotniczy w Polsce. W 2023 r. obsłużyło 18,5 mln podróżnych. Tylko w październiku 2024 r. odprawiło blisko 1,9 mln pasażerów. Stołeczny port jest bazą dla Polskich Linii Lotniczych LOT. Latają stąd m.in. Lufthansa, British Airways, KLM, Emirates, Wizz Air.