Ministerstwo Infrastruktury opracowuje projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych, aby wdrożyć nową dyrektywę Unii Europejskiej. Jak podano w poniedziałek w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu, zmiany te są konieczne do dostosowania polskiego prawa do unijnych standardów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowe opłaty dla pojazdów na drogach płatnych
Zgodnie z proponowanymi przepisami, pojazdy korzystające z dróg płatnych będą zobowiązane do uiszczania opłaty elektronicznej, składającej się z trzech składników. Pierwszym z nich jest już obowiązująca opłata infrastrukturalna, różnicowana według klasy EURO pojazdu. Dwa nowe składniki to opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych. Pierwsza z nich związana będzie z emisją CO2, różnicowaną według klasy emisji CO2, a druga z zanieczyszczeniem powietrza, różnicowaną według klasy emisji EURO.
Zmiana zasad nakładania opłat drogowych służy zachęcaniu użytkowników pojazdów ciężkich do wymiany floty użytkowanych pojazdów na pojazdy spełniające najbardziej surowe normy środowiskowe poprzez gratyfikację w postaci ulgowych stawek opłat drogowych - wyjaśniono.
Ministerstwo podkreśla, że ma to na celu zachęcenie przedsiębiorców do inwestowania w pojazdy emitujące minimalną ilość CO2. Najwyższe zachęty przewidziano dla użytkowników "głównie pojazdów elektrycznych" lub innych, które nie posiadają zewnętrznego układu spalania.
Klasy emisyjne i weryfikacja
Resort infrastruktury zaznacza, że klasa EURO pojazdu jest stała i wynika z dowodu rejestracyjnego, natomiast klasa emisji CO2 może się zmieniać, pod warunkiem że pojazd nie zostanie sklasyfikowany jako niespełniający kryterium emisji CO2 pozwalającego na korzystanie z ulgowych stawek. W zależności od indywidualnej emisji CO2 pojazd będzie przypisywany do jednej z pięciu klas emisji, co będzie miało wpływ na wysokość opłaty.
Użytkownik drogi będzie uiszczał opłatę w oparciu o stawkę przyporządkowaną do klasy emisji CO2, zgodnie z posiadaną przez jego pojazd atrybutami: indywidualną emisją CO2, kategorią pojazdu oraz grupą/podgrupą pojazdu - wyjaśnia resort.
Do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej będzie przekazywana informacja o indywidualnej emisji pojazdu. Dane te będą weryfikowane przez szefa KAS na podstawie dołączonych dokumentów oraz danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.
"Kategoria i grupa/podgrupa pojazdu określą wartości emisji CO2 właściwe dla pojazdów danego rodzaju" - przekazano. Data pierwszej rejestracji pozwoli na ustalenie definicji klasy emisji CO2, a indywidualna emisja CO2 umożliwi przypisanie pojazdu do konkretnej klasy. Pojazdy zaklasyfikowane w klasie 2. i 3. będą podlegały reklasyfikacji co sześć lat po pierwszej rejestracji, pod warunkiem że nie będą uprawnione do ulgowych stawek.
Wszystkie zmiany mają zostać przyjęte przez rząd w IV kwartale 2024 r. - podano we wpisie.