Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jacek Losik
Jacek Losik
|
aktualizacja

Wielka inwestycja PKP PLK zablokowana przez zaległości wykonawcy. Jest przełom

33
Podziel się:

W piątek podwykonawcy firmy PBDiM Mińsk Mazowiecki, która jest głównym wykonawcą kolejowego tunelu średnicowego w Łodzi, zablokowali budowę. Bo - jak wyjaśniali - od marca nie otrzymali wynagrodzenia za pracę. Łącznie ma to być już 35 mln zł. Wieczorem do money.pl dotarła nowa informacja od PKP PLK na temat protestu i roszczeń.

Wielka inwestycja PKP PLK zablokowana przez zaległości wykonawcy. Jest przełom
Budowa tunelu średnicowego w Łodzi (PKP PLK, PKP PLK)

Tunel średnicowy w Łodzi to obecnie jedna z najważniejszych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych. Również dla rządu. Często na różnego rodzaju "kamieniach milowych" budowę odwiedzają oficjele PiS. W tym premier Mateusz Morawiecki oraz wicepremier Piotr Gliński.

W piątek (10 czerwca) na miejscu usłyszeliby wiele cierpkich słów. Podwykonawcy firmy PBDiM z Mińska Mazowieckiego, która wraz z Energopolem Szczecin ma z PKP PLK umowę na budowę tunelu średnicowego, zorganizowali protest. W kilku miejscach zablokowali wjazdy na budowę.

Protestujący powiedzieli Radiu Zet, które pierwsze poinformowało o blokadzie, że od marca nie dostają wynagrodzenia od głównego wykonawcy. Zaległości mają sięgać - jak przekazali również money.pl - około 35 mln zł.

Sprawa dotyczy istotnych robót. Protestujący podwykonawcy, jak ustaliliśmy, zajmują się m.in. wywozem urobku z drążonego tunelu. Jego docelowa długość to ponad 7 km. Jak łatwo się domyślić - do wywiezienia poza granice Łodzi jest mnóstwo ziemi.

Kolej: pierwsze przelewy poszły

PKP PLK wczesnym popołudniem poinformowały nas: "Spółka wykorzystuje wszystkie możliwe kontraktowo działania, by egzekwować terminową realizację inwestycji. PKP PLK nie mają żadnych zaległości wobec wykonawcy. Jednocześnie mobilizujemy PBDiM Mińsk Mazowiecki do wypłaty zobowiązań wobec podwykonawców".

Wieczorem Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych dodał, że podczas piątkowych rozmów między stronami zadeklarowano wypłatę zaległości. Główny wykonawca zadeklarował, że "już dzisiaj zostanie wystawiony pierwszy przelew, który umożliwi rozpoczęcie regulacji zaległości finansowych". Kiedy kolejne? Tego na razie nie wiadomo. PKP PLK zaznaczyły jednak, że "kolejna część rozmów zaplanowana jest na przyszły tydzień".

PBDiM początkowo odmówił komentarza money.pl. Później firma zmieniła zdanie i zabrała głos. Na wstępie przesłanego oświadczenia zaznaczyła, że blokada "nie była poprzedzona krokami formalnymi przewidzianymi prawem oraz warunkami prowadzenia kontraktu". A także, że protest naraził generalnego wykonawcę i innych podwykonawców na "realne straty finansowe".

Coraz droższa budowa tunelu średnicowego w Łodzi

Ani PKP PLK, ani PBDiM wciąż nie odpowiedziały jednak na nasze pytania. Czyli m.in. o powód zaległości. Odpowiedzi możemy się domyślić. W lutym money.pl poinformowało, że główny wykonawca domaga się dodatkowych pieniędzy, by móc budowę dokończyć.

Umowa na realizację inwestycji została podpisana w 2017 r. Na kwotę 1,7 mld zł brutto, przy dofinansowaniu unijnym wysokości 1,4 mld zł. Szacunki sprzed kilku lat nijak się mają do obecnej sytuacji na rynku. Tunel średnicowy w Łodzi jest układany z tysięcy kilkutonowych żelbetowych elementów. Przy drastycznie rosnących cenach paliw, stali czy cementu można wręcz stwierdzić, że budowany jest wręcz ze złota.

Sprawę dodatkowo pogarsza fakt, że umowa między wykonawcą a PKP PLK nie ma zapisanej waloryzacji. Ustaliliśmy, że toczą się negocjacje w sprawie podwyższenia wartości kontraktu. Na pytania o etap rozmów kolej i PBDiM nie odpowiedziały.

Co pasażerom zmieni tunel średnicowy w Łodzi?

Tunel średnicowy połączy trzy stacje: nowoczesną i oddaną kilka lat temu podziemną Łódź Fabryczną z Kaliską oraz Żabieńcem. Połączenie składać się będzie z pięciu nitek. Czterech jednotorowych (łącznie ok. 4,5 km) oraz głównej dwutorowej (3 km).

Zobacz także: Relacja z wydarzenia Future of Payments 2024

Inwestycja PKP PLK ma ogromne znaczenie nie tylko dla lokalnej społeczności. Tunel udrożni łódzki węzeł kolejowy. Bo Fabryczna to obecnie stacja czołowa, co utrudnia trasowanie pociągów przez miasto położone w centrum Polski. Kolejarze zapewniają, że nowa infrastruktura da możliwości uruchomienia zupełnie nowych i szybszych połączeń dalekobieżnych oraz regionalnych.

Budowa połączenia pomiędzy stacjami Łódź Fabryczna a Kaliską i Żabieńcem już teraz ma poważne opóźnienie. Termin zakończenia prac przesuwany był na 2021, 2022, 2023, a teraz słyszymy, że gotowy będzie dopiero na rozkład jazdy 2024-2025.

Jacek Losik, dziennikarz money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(33)
WYRÓŻNIONE
Złodziej+
2 lata temu
PISowcy są przeciwieństwem Midasa. Król wszystko co dotknął zamieniał w złoto. Tytatny intelektu z nierządu, wszystko co tkną swoimi łapami, zamieniają w coś co ma brązowy kolor, papkowatą konsystencję i brzydko pachnie. Nazwa tego czegoś zaczyna się na g. Mądra osoba zrozumie, widz prorządowej TV, raczej polegnie intelektualnie.
Syn księdza
2 lata temu
W tym rozmodlonym skansenie tylko budowa kościołów idzie zgodnie z planem i przekazywanie przelewów na odpowiednią kwotę przedstawicielom okupanta z Watykanu.
Polak
2 lata temu
nie płacą i jeszcze mają pretensje
NAJNOWSZE KOMENTARZE (33)
dsv
2 lata temu
Zero stabilności prawnej i podatkowej. Jak gospodarka ma rosnąc? U nas dba się głównie o niechcących pracować i ludzi o niskich kwalifikacjach podnosząc pensje minimalne. A przedsiębiorców traktuje się jak dojne krowy. Podnosi im ZUS i koszty płac dla pracowników. Zewsząd są atakowani przepisami trudnymi do interpretacji, kontrolami skarbowymi, nowymi obowiązkami, podatkami, podwójnymi składkami zdrowotnymi. Traktuje się ich jak potencjalnych oszustów. Założysz biznes, to za jakiś czas zmienią przepisy i musisz go zamknąć. Nic dziwnego, że ludzie uciekają za granicę pracować lub tam zakładają firmy albo siedzą w szarej strefie. Mimo wszytsko da się zarobić. Wszystko zależy od nas, naszych umiejętności i starań. Przeczytajcie sobie ksiazke pt. Emerytura nie jest Ci potzerbna Jest o zarządzaniu pieniędzmi by ludzie mogli się dowiedzieć jak mogą sami zbudować sobie bezpieczeństwo finansowe, a nawet osiągnąć wolność finansową.
nuka
2 lata temu
Kiedy Nowak (PO) budował autostrady na Euro 2012, tysiące podwykonawców splajtowało, bo mimo wykonanej pracy nie dostali ani złotówki. Ludzie tracili majątki, zdrowie a nawet życie ! Po tej *budowie* nie ostała się ani jedna firma (podwykonawca) ale wtedy nie słychać było takiego wycia w WP !
proktolog
2 lata temu
wszystkie te inwestycje rządzących mam głęboko z tyłu tunelu...
zaciekawiona
2 lata temu
czy tym tunelem też będą pływać łodzie podwodne do Torunia?
lubudubu
2 lata temu
pis gang roztrwonili kasę a teraz będą wystawiać czeki bez pokrycia i drukować puste inflacyjne pieniądze typu gierek a,la monopoly dla dzieci
...
Następna strona