W połowie grudnia, jak co roku, kolej zmieni swoją ofertę przewozową. PKP Intercity podaje, że w zimowym rozkładzie jazdy pojawi się wiele nowych propozycji. - Nowości w ofercie nie obejmują jedynie połączeń po Polsce, lecz także pociągi międzynarodowe – dużym zainteresowaniem może się cieszyć połączenie do Wilna [z Krakowa - przyp. red.] - twierdzi Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP IC.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Więcej połączeń PKP Intercity z Warszawy do Trójmiasta i Krakowa
W nowym rozkładzie jazdy PKP IC zapewniło więcej połączeń np. między Warszawą a Trójmiastem i Krakowem. Będą obsługiwane składami Express InterCity Premium (EIP).
"Od 11 grudnia na tory będzie wyjeżdżać 14 par pociągów tej kategorii w stronę dawnej stolicy Polski, a od marca także w kierunku Gdyni (do tego czasu 13). Nowe połączenia umożliwią między innymi podróż w najwyższym standardzie z Warszawy do Krakowa po godz. 16, a od marca ze stolicy do Trójmiasta po godz. 20" - informuje biuro prasowe PKP IC.
Pasażerowie będą mieć do wyboru 33 połączenia (w tym sezonowe) między Warszawą a Trójmiastem. Czasy przejazdu na tej trasie wynoszą 3 lub nieco ponad 3 godziny dla kategorii TLK oraz IC. Pociągi ekspresowe (EIP) pokonają ją nawet o pół godziny szybciej.
Poprawić ma się również połączenie Lubelszczyzny z Mazowszem. "Chcąc zapewnić podróżnym przewidywalność rozkładu jazdy, od 11 grudnia PKP Intercity wprowadza cykliczny rozkład dla pociągów z Lublina do Warszawy. Pociągi ze stacji Lublin Główny w kierunku Warszawy będą odjeżdżać 5 minut po pełnej godzinie, co ułatwi planowanie podróży koleją do stolicy" - podaje PKP IC.
Przewoźnik ponadto zwraca uwagę, że skróci się czas przejazdu pomiędzy Krakowem a Katowicami – dzięki podwyższeniu prędkości na linii nr 133 najszybszy pociąg IC Wawel na tej trasie pokona ten odcinek o 4 minuty szybciej, czyli w 48 minut.
Połączenie PKP IC Kraków - Zakopane tylko zimą i latem
PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą szereg inwestycji budowlanych, co również będzie miało odzwierciedlenie w rozkładzie jazdy 2022/2023. Kontynuowane będą np. prace na stacji Warszawa Zachodnia, która mocno utrudniają kursy po aglomeracji.
"W związku z wprowadzeniem ruchu jednotorowego na dalekobieżnej linii średnicowej część pociągów będzie kursować przez stację Warszawa Gdańska lub Warszawa Śródmieście bądź w skróconej relacji do lub z Warszawy Wschodniej lub Warszawy Głównej" - informuje PKP IC.
Natomiast ze względu na modernizację ruch pociągów między Krakowem a Zakopanem zapewniony będzie w okresach zimowym i wakacyjnym, ale przez pozostałą część roku linia kolejowa łącząca obydwa miasta będzie zamknięta. "Na odcinku Kraków - Zakopane będą kursować autobusy zastępcze" - zapewnia przewoźnik.
"W okresie zimowym (od 22 grudnia) do Zakopanego będą połączenia dalekobieżne m.in. z Trójmiasta, Szczecina i z Warszawy oraz połączenia regionalne. Na kolejowej zakopiance dodatkowy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki Rzozów Centrum i Wola Radziszowska Lipki. Na trasie przebudowano już blisko 30 stacji i przystanków" - dodają PKP PLK.
Objazdy i cięcia kursów przez inwestycje PKP PLK
Utrudnień związanych z pracami budowlanymi będzie więcej. Odczują to m.in. osoby podróżujące linią kolejową nr 6 na odcinku Kierlanka - Białystok. "Prace powodują, że ruch pociągów prowadzony będzie jednotorowo, a jedna para połączeń zostanie zastąpiona autobusami komunikacji zastępczej" - podało biuro prasowe PKP IC.
Zaplanowane przez PKP PLK prace na linii nr 355, pociągi kursujące na trasie Wrocław - Łódź - Warszawa skierowane zostaną trasą objazdową przez Milicz i Krotoszyn. Za to prace remontowe w tunelu na linii nr 274 w Trzcińsku mogą spowodować przerwy w ruchu pociągów jeżdżących do i z Jeleniej Góry.
"Kontynuacja prac modernizacyjnych na odcinku Opole Główne - Opole Zachodnie i związany z tym ruch jednotorowy nadal będą wpływać na przepustowość linii i ograniczenia w cykliczności kursowania pociągów na trasie Katowice - Wrocław" - zaznacza przewoźnik.
Utrudnienia kolejowe na zachodzie i wschodzie Polski
PKP Intercity podaje też, że trwające prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 351 sprawią, że wybrane pociągi pomiędzy Poznaniem a Szczecinem pojadą trasą alternatywną przez Rzepin (TLK Uznam) lub Białogard (IC Podhalanin). Przebudowa mostu w Szczecinie wymusi z kolei konieczność omijania stacji Szczecin Główny przez część pociągów.
"W związku z pracami modernizacyjnymi prowadzonymi na odcinku Poznań Główny - Zbąszynek pociągi IC Stoczniowiec oraz IC Ukiel przez część roku zostaną zastąpione autobusami komunikacji zastępczej na odcinku Poznań Główny - Zielona Góra Główna - Poznań Główny" - informuje przewoźnik.
Modernizacja linii kolejowej nr 38 wpłynie też na pogorszenie połączeń między Olsztynem a Białymstokiem. Pociągi kursować będą przez Szczytno i Pisz, a od maja nie dojadą do Giżycka. "Wstrzymane zostanie kursowanie pociągu IC Niegocin, a skład IC Mamry będzie jeździć w skróconej relacji Wrocław - Olsztyn - Wrocław" - dodaje przewoźnik.
PKP PLK zwracają za to uwagę, że podróżujący po Dolnym Śląsku zyskują dodatkowe połączenia. "Po powrocie kolei na trasę Wrocław - Sobótka - Świdnica i Wrocław Sołtysowice - Jelcz, kolej wraca ponad 20 latach do Chocianowa. To efekt przygotowania trasy przez samorząd województwa z udziałem prac PLK SA. Czas przejazdu na trasie Legnica - Chojnów - Chocianów ok. 40 minut" - informują Polskie Linie Kolejowe.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.