Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Losik
|
aktualizacja

Rozkład jazdy 2022/2023 na kolei. PKP Intercity uruchomi 400 pociągów dziennie

5
Podziel się:

W niedzielę (11 grudnia) zmieni się kolejowy rozkład jazdy. Przewoźnicy przygotowali wiele nowości. PKP Intercity wyśle na trasy średnio ok. 400 pociągów dziennie. Spółka informuje, że zwiększy się m.in. liczba połączeń ekonomicznych z i do Warszawy, Krakowa, Poznania, Łodzi, Szczecina, Bydgoszczy, Olsztyna czy Kielc. Nie obejdzie się jednak bez objazdów i ograniczonych kursów na modernizowanych trasach.

Rozkład jazdy 2022/2023 na kolei. PKP Intercity uruchomi 400 pociągów dziennie
11 grudnia 2022 r. wchodzi w życie zimowy rozkład jazdy na kolei, który będzie obowiązywał do marca 2023 r. (Agencja Wyborcza.pl, Jacek Marczewski)

W połowie grudnia, jak co roku, kolej zmieni swoją ofertę przewozową. PKP Intercity podaje, że w zimowym rozkładzie jazdy pojawi się wiele nowych propozycji. - Nowości w ofercie nie obejmują jedynie połączeń po Polsce, lecz także pociągi międzynarodowe – dużym zainteresowaniem może się cieszyć połączenie do Wilna [z Krakowa - przyp. red.] - twierdzi Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP IC.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Filipem Bittnerem

Więcej połączeń PKP Intercity z Warszawy do Trójmiasta i Krakowa

W nowym rozkładzie jazdy PKP IC zapewniło więcej połączeń np. między Warszawą a Trójmiastem i Krakowem. Będą obsługiwane składami Express InterCity Premium (EIP).

"Od 11 grudnia na tory będzie wyjeżdżać 14 par pociągów tej kategorii w stronę dawnej stolicy Polski, a od marca także w kierunku Gdyni (do tego czasu 13). Nowe połączenia umożliwią między innymi podróż w najwyższym standardzie z Warszawy do Krakowa po godz. 16, a od marca ze stolicy do Trójmiasta po godz. 20" - informuje biuro prasowe PKP IC.

Pasażerowie będą mieć do wyboru 33 połączenia (w tym sezonowe) między Warszawą a Trójmiastem. Czasy przejazdu na tej trasie wynoszą 3 lub nieco ponad 3 godziny dla kategorii TLK oraz IC. Pociągi ekspresowe (EIP) pokonają ją nawet o pół godziny szybciej.

Poprawić ma się również połączenie Lubelszczyzny z Mazowszem. "Chcąc zapewnić podróżnym przewidywalność rozkładu jazdy, od 11 grudnia PKP Intercity wprowadza cykliczny rozkład dla pociągów z Lublina do Warszawy. Pociągi ze stacji Lublin Główny w kierunku Warszawy będą odjeżdżać 5 minut po pełnej godzinie, co ułatwi planowanie podróży koleją do stolicy" - podaje PKP IC.

Przewoźnik ponadto zwraca uwagę, że skróci się czas przejazdu pomiędzy Krakowem a Katowicami – dzięki podwyższeniu prędkości na linii nr 133 najszybszy pociąg IC Wawel na tej trasie pokona ten odcinek o 4 minuty szybciej, czyli w 48 minut.

Połączenie PKP IC Kraków - Zakopane tylko zimą i latem

PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą szereg inwestycji budowlanych, co również będzie miało odzwierciedlenie w rozkładzie jazdy 2022/2023. Kontynuowane będą np. prace na stacji Warszawa Zachodnia, która mocno utrudniają kursy po aglomeracji.

"W związku z wprowadzeniem ruchu jednotorowego na dalekobieżnej linii średnicowej część pociągów będzie kursować przez stację Warszawa Gdańska lub Warszawa Śródmieście bądź w skróconej relacji do lub z Warszawy Wschodniej lub Warszawy Głównej" - informuje PKP IC.

Natomiast ze względu na modernizację ruch pociągów między Krakowem a Zakopanem zapewniony będzie w okresach zimowym i wakacyjnym, ale przez pozostałą część roku linia kolejowa łącząca obydwa miasta będzie zamknięta. "Na odcinku Kraków - Zakopane będą kursować autobusy zastępcze" - zapewnia przewoźnik.

"W okresie zimowym (od 22 grudnia) do Zakopanego będą połączenia dalekobieżne m.in. z Trójmiasta, Szczecina i z Warszawy oraz połączenia regionalne. Na kolejowej zakopiance dodatkowy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki Rzozów Centrum i Wola Radziszowska Lipki. Na trasie przebudowano już blisko 30 stacji i przystanków" - dodają PKP PLK.

Objazdy i cięcia kursów przez inwestycje PKP PLK

Utrudnień związanych z pracami budowlanymi będzie więcej. Odczują to m.in. osoby podróżujące linią kolejową nr 6 na odcinku Kierlanka - Białystok. "Prace powodują, że ruch pociągów prowadzony będzie jednotorowo, a jedna para połączeń zostanie zastąpiona autobusami komunikacji zastępczej" - podało biuro prasowe PKP IC.

Zaplanowane przez PKP PLK prace na linii nr 355, pociągi kursujące na trasie Wrocław - Łódź - Warszawa skierowane zostaną trasą objazdową przez Milicz i Krotoszyn. Za to prace remontowe w tunelu na linii nr 274 w Trzcińsku mogą spowodować przerwy w ruchu pociągów jeżdżących do i z Jeleniej Góry.

"Kontynuacja prac modernizacyjnych na odcinku Opole Główne - Opole Zachodnie i związany z tym ruch jednotorowy nadal będą wpływać na przepustowość linii i ograniczenia w cykliczności kursowania pociągów na trasie Katowice - Wrocław" - zaznacza przewoźnik.

Utrudnienia kolejowe na zachodzie i wschodzie Polski

PKP Intercity podaje też, że trwające prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 351 sprawią, że wybrane pociągi pomiędzy Poznaniem a Szczecinem pojadą trasą alternatywną przez Rzepin (TLK Uznam) lub Białogard (IC Podhalanin). Przebudowa mostu w Szczecinie wymusi z kolei konieczność omijania stacji Szczecin Główny przez część pociągów.

"W związku z pracami modernizacyjnymi prowadzonymi na odcinku Poznań Główny - Zbąszynek pociągi IC Stoczniowiec oraz IC Ukiel przez część roku zostaną zastąpione autobusami komunikacji zastępczej na odcinku Poznań Główny - Zielona Góra Główna - Poznań Główny" - informuje przewoźnik.

Modernizacja linii kolejowej nr 38 wpłynie też na pogorszenie połączeń między Olsztynem a Białymstokiem. Pociągi kursować będą przez Szczytno i Pisz, a od maja nie dojadą do Giżycka. "Wstrzymane zostanie kursowanie pociągu IC Niegocin, a skład IC Mamry będzie jeździć w skróconej relacji Wrocław - Olsztyn - Wrocław" - dodaje przewoźnik.

PKP PLK zwracają za to uwagę, że podróżujący po Dolnym Śląsku zyskują dodatkowe połączenia. "Po powrocie kolei na trasę Wrocław - Sobótka - Świdnica i Wrocław Sołtysowice - Jelcz, kolej wraca ponad 20 latach do Chocianowa. To efekt przygotowania trasy przez samorząd województwa z udziałem prac PLK SA. Czas przejazdu na trasie Legnica - Chojnów - Chocianów ok. 40 minut" - informują Polskie Linie Kolejowe.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(5)
WYRÓŻNIONE
Straszne
2 lata temu
Dlaczego skasowaliście dwa komentarze?Co wam daje sterowanie komentarzami?
Rozwiązanie
2 lata temu
Może naprawianie, modernizacja i wymiana szyn jest bardziej sensowna wiosną, jesienią i latem, gdy oczekiwanie na peronie 20 minut nie jest tak ciężkie , jak zimą?
Litości
2 lata temu
Fajne plany. Może na początek zlikwidują standardowe 8 min opóźnienie kolejek na trasie Gdynia-Gdańsk i olresowe 2-3 razy tygodniowo 25-40 minut.Nie kasujcie, bo inaczej nikt do nich nie dotrze.Kilka dni temu pociąg z Gdyni do Gdańska wjeżdżał na peron 10 minut, co było zapowiadanie 6 razy.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (5)
oxxxxxx
2 lata temu
gdzie sa polaczenia kolejami mazowieckimi od mazowsza wschodniego na mazowsze zachodnie do gminy blonie pociagami kolej mazowieckich pkp plk przez warszawe wschodnia , stadion , powisle , srudmiescie , ochota pkp , dworzec zachodnij pkp , pks , mza warszawa , ursus , ozarow mazowiecki dojechac mozna bylo do gminy blonie , a puzniej muc przesiasc sie do komunikacji lokalnej mpk blonie , mpk grodzisk mazowiecki muc dojechac do puszczy kampinowskiej i bazy cyrkowej w julinku panstwa zalewskich - gminie Leszno kolo blonia , od gminy sulejowek milosna do blonia zadamy polaczen kolejami pkp mazowieckim...
rozązanie
2 lata temu
Znów skasowany komentarz?
Rozwiązanie
2 lata temu
Może naprawianie, modernizacja i wymiana szyn jest bardziej sensowna wiosną, jesienią i latem, gdy oczekiwanie na peronie 20 minut nie jest tak ciężkie , jak zimą?
Straszne
2 lata temu
Dlaczego skasowaliście dwa komentarze?Co wam daje sterowanie komentarzami?
Litości
2 lata temu
Fajne plany. Może na początek zlikwidują standardowe 8 min opóźnienie kolejek na trasie Gdynia-Gdańsk i olresowe 2-3 razy tygodniowo 25-40 minut.Nie kasujcie, bo inaczej nikt do nich nie dotrze.Kilka dni temu pociąg z Gdyni do Gdańska wjeżdżał na peron 10 minut, co było zapowiadanie 6 razy.