- Od lat obserwujemy w Europie renesans przewozów kolejowych, UE stawia na ten ekologiczny i przyjazny dla środowiska środek transportu - powiedział w programie "Newsroom" WP Wojciech Balczun, były prezes PKP Cargo i Kolei Ukraińskich. – W Polsce mamy gorącą dyskusję na temat drastycznych podwyżek cen biletów w PKP Intercity. Podwyżki od czasu do czasu muszą się zdarzyć, ale nie powinny być przeniesieniem w całości nieefektywności na pasażera. Mamy inflację, wzrost kosztów energii trakcyjnej oraz usług i oczywiście nie wszystko da się zoptymalizować. Natomiast bardzo niewiele słyszę o działaniach w celu obniżenia kosztów funkcjonowania firm kolejowych z Intercity na czele. Niewiele jest także dyskusji o obniżeniu kosztów dostępu do infrastruktury, a nie ma planów restrukturyzacji Polskich Linii Kolejowych. Politycy na kolej patrzą jak na obszar obarczony dużym ryzykiem. Jesteśmy w roku wyborczym i jestem pewien, że w kolejowych spółkach będzie presja na podwyżki płac. Być może politycy przewidują, że będą musieli się ugiąć pod tymi naciskami i poprzez podwyżki budują sobie poduszkę finansową, by spełnić żądania. Nie pochwalam tego, bo nie przeprowadzono właściwych reform, by obniżyć koszty funkcjonowania spółek. Skupiono się na wspieraniu transportu, są przecież rosnące stale państwowe dotacje. Minister Adamczyk mówi, że gdyby nie one, podwyżki byłyby na poziomie 50 proc. Tylko to jest ciągle myślenie w kategoriach: jak dosypać.
rozwiń