Nowa generacja Jeepa Grand Cherokee naprawdę może się podobać. Podczas testu zauważyłem, że tylko jedna rzecz u moich krewnych i znajomych wywołuje skrzywienie - odpowiedź na pytanie o pojemność silnika. Po spędzeniu kilku dnia za kierownicą wiem, że niepotrzebnie.
Jeep Grand Cherokee piątej generacji ma ponad 4,9 m długości, niemal 1,8 m wysokości, a jego szerokość (z lusterkami) przekracza 2,1 m. Minimalna masa własna pojazdu to ponad 2,5 tony. To imponujący kolos. Dlatego informacja o tym, co ma pod maską, może budzić zdziwienie. Na polskim rynku dostępna jest tylko jedna wersja silnikowa: hybryda plug-in z czterocylindrowym silnikiem 2.0. Można zapomnieć o silniku V8.
Układ hybrydowy plug-in w Jeepie Grand Cherokee składa się z dwulitrowej jednostki o mocy 272 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 145 KM i 245 Nm momentu obrotowego. Tych wartości nie sumuje się, dlatego moc systemowa to 380 KM. Do tego ośmiostopniowy automat i napęd 4x4. Maksymalna prędkość to 210 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,3 s.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jeep Grand Cherokee Summit Reserve. SUV nie tylko na salony
Grand Cherokee w wersji wyposażenia Summit Reserve nie jest najbardziej terenowym i użytkowym Jeepem - ten tytuł mimo wszystko zostawiłbym dla Gladiatora. To spory SUV z atrakcyjną prezencją i wnętrzem godnym auta premium, naturalną skórą i drewnem orzechowym i polerowanymi 21-calowymi felgami. Jednak nie boi się zjechać poza utarte szlaki. Prześwit pneumatycznego zawieszenia Quadra-Lift można zwiększyć do 27,5 cm. Jeep Gran Cherokee może brodzić do głębokości 61 cm.
Mamy tu 72-litrowy zbiornik paliwa i baterie trakcyjne o pojemności brutto 17 kWh. Te ostatnie po pełnym naładowaniu wystarczą na pokonanie realnie około 40 km. Ładowanie ze zwykłego gniazdka zajmuje około 4-5 godz. Jednostka elektryczna pracuje jako "domyślna" - każdą jazdę rozpoczynamy na silniku bezemisyjnym, korzystamy z niego również w korkach. Nawet gdy baterie rozładujemy niemal do zera, pełni rolę pomocniczą.
Jakie są efekty podczas jazdy w trybie hybrydowym, czyli mieszanym? W mieście podczas "szarpanej" jazdy spala około 10 l/100 km, a podczas jazdy drogami ekspresowymi udało się zejść do około 8 l/100 km. Jeśli Jeep Grand Cherokee będzie co noc doładowywany do pełna, średnie zużycie paliwa będzie oczywiście niższe.
Hybryda plug-in pod maską Jeepa Grand Cherokee zagościła z dedykacją dla księgowych i unijnych urzędników. W ten sposób koncern Stellantis obniża emisje CO2 na poziomie marki i grupy. Decyzja ta ma jednak zalety również dla użytkowników. Oprócz możliwości jazdy na krótkich dystansach w trybie elektrycznym, przekłada się też na płynne, ciche i komfortowe ruszanie z miejsca. Również podczas dynamicznej jazdy (oprócz trybu Normal i terenowych, jest też Sport), przydają się dodatkowe konie mechaniczne i niutonometry. Jeep Grand Cherokee jeździ żwawo, dość szybko reaguje na wciśnięcie pedału przyspieszenia, a adaptacyjne zawieszenie dostosowuje się do warunków drogowych. Przy wyższych prędkościach obniża się, by poprawić aerodynamikę, a w trybie Sport schodzi najniżej jak się da.
Ile kosztuje Jeep Grand Cherokee 4xe 2023?
Najbardziej podstawowa wersja Limited modelu Grand Cherokee kosztuje w polskim cenniku od 404 tys. 500 zł. Uterenowiona Trailhawk to wydatek od 423 tys. 500 zł, a testowana Summit Reserve startuje od 487 tys. 500 zł.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl