Weź popularny model ze swojej gamy, "napompuj go" i dodaj przydomek, który uczyni z niego SUV-a lub crossovera. Tak zrobiła Toyota w przypadku Yarisa i Corolli. W wariantach Cross to pomysł Japończyków, aby wypełnić kolejne rynkowe nisze i nie oddawać klientów innym markom.
Yaris i Corolla to modele Toyoty o ugruntowanej pozycji na rynku. Miejskie, oszczędne auto oraz "sztandarowy" reprezentant segmentu C w portfolio marki, dostępny jako hatchback, kombi i sedan. Ale to SUV-y i crossovery rządzą dziś na rynku i w upodobaniach klientów. Dlatego Japończycy dodali do swojej gamy Yarisa i Corollę z przydomkiem "Cross". Oba modele to kolejny przykład wypełniania rynkowych nisz, analogicznie jak w przypadku Toyoty Aygo X.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Takie będą nowe elektryczne Toyoty
Toyota Corolla Cross i Yaris Cross. Wypełnianie nisz
Toyota Yaris Cross to crossover segmentu B produkowany od 2020 r. Dzieli tę samą platformę TNGA-B z Toyotą Yaris IV generacji, ma również ten sam rozstaw osi. Jest jednak wyraźnie wyższy (o 9 cm) i dłuższy (o 24 cm), a także nieco szerszy (2 cm). Toyota Yaris Cross nadal jest autem stosunkowo niewielkim, ale o cechach charakterystycznych crossovera. Kierowca siedzi znacznie wyżej niż tuż nad drogą, jak w "zwykłym" Yarisie. "Uterenowiony" wygląd to zasługa bardziej kwadratowych nadkoli z plastikowymi nakładkami, a także większego o 9 cm prześwitu.
Toyota Corolla Cross mieni się kompaktowym SUV-em. Również produkowana jest od 2020 r. Technologicznie ma wiele wspólnego nie tylko z Corollą, ale i z modelem C-HR. Wszystkie trzy produkowane są na tej samej platformie TNGA-C. Toyota Corolla Cross stała się pomostem między Corollą a znacznie większą RAV4. Wizualnie sporo czerpie z RAV4, zachowując smukłość i kompaktowy charakter Corolli. Ma ten sam rozstaw osi co Corolla w hatchbacku. W porównaniu z wariantem kombi, Cross ma mniejszy rozstaw osi, jak i bagażnik.
Toyota Yaris Cross | Toyota Corolla Cross | |
---|---|---|
Długość | 418 cm | 446 cm |
Szerokość | 177 cm | 182 cm |
Wysokość | 159 cm | 162 cm |
Rozstaw osi | 256 cm | 264 cm |
Prześwit | 17,5 cm | 15,2 cm |
Pojemność bagażnika | 449 l | 390 l |
Masa własna | 1160 kg | 1486 kg |
Toyota Yaris Cross i Corolla Cross. Osiągi, zużycie paliwa
Toyota Yaris Cross na polskim rynku dostępna jest w dwóch wariantach silnikowych. "Bazowy" to klasyczny benzyniak 1.5 o mocy 125 KM, alternatywnie hybryda 1.5 o mocy 116 KM. To właśnie ten drugi wariant trafił do redakcyjnego testu na tydzień.
W przypadku Corolli Cross wybierać można między dwiema hybrydami - 1.8 o mocy 140 KM albo 2.0 Dynamic Force 197 KM. I tym razem do redakcyjnego testu na tydzień trafił ten drugi, mocniejszy wariant.
W przypadku Toyoty Yaris Cross trzy cylindry i 116 KM, a także 11,2 s przyspieszenia, to wartości wystarczające jak na wciąż stosunkowo nieduże, miejskie auto. Elektryczny komponent układu napędowego pomaga przy ruszaniu, daje bardziej żwawą reakcję na wciśnięcie pedału gazu i przekłada się na niższe zużycie paliwa.
Skoro o tym ostatnim mowa, to w warunkach miejskich i niespiesznym poruszaniu się po pozamiejskich drogach, komputer pokładowy pokazuje wartości około 4,5-5 l/100 km. Wówczas 40-litrowy bak benzyny wystarczy na pokonanie ponad 700 km. Na drogach ekspresowych zużycie to już około 8 l/100 km. Przy wyższych prędkościach robi się też zauważalnie głośniej w kabinie.
W przypadku testowanej mocniejszej hybrydy Toyota Corolla Cross mamy dwa litry pojemności, cztery cylindry, prawie 200 KM mocy systemowej i 7,5 s przyspieszenia. O siedem litrów większy jest też bak paliwa. Co zaskakujące, to podobne zużycie paliwa jak w mniejszej i słabszej Toyocie Yaris Cross. Również i tutaj, osiągnięcie w warunkach miejskich i okołomiejskich spalania na poziomie 4,5 l/100 km nie jest specjalnym wyczynem. Na drodze ekspresowej wynik podnosi się do około 7 l/100 km, a na autostradzie bliżej 9 l/100 km.
Toyota Yaris Cross | Toyota Corolla Cross | |
---|---|---|
Pojemność silnika benzynowego | 1.5 | 2.0 |
Liczba cylindrów | 3 | 4 |
Moc maksymalna silnika benzynowego | 80 KM | 171 KM |
Maks. moment obrotowy silnika benzynowego | 145 Nm przy 4800-5200 obr/min | 202 Nm przy 4400-4900 obr/min |
Moc silnika elektrycznego | 91 KM przy 5500 obr/min | 113 KM |
Maks. moment obrotowy silnika elektrycznego | 120 Nm | 206 Nm |
Moc systemowa | 116 KM | 197 KM |
Prędkość maksymalna | 175 km/h | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/s | 11,2 s | 7,5 s |
Pojemność zbiornika paliwa | 40 l | 47 l |
Jakie wrażenie robią Corolla i Yaris w wersji Cross?
Tak jak "zwykłą" Toyotę Yaris i Corollę dzieli przepaść, tak samo jest w przypadku obu modeli z dopiskiem "Cross". To zupełnie inne segmenty, inny wygląd i wykończenie wnętrza, o wyciszeniu i komforcie na tylnej kanapie nie wspominając.
Wnętrze Toyoty Yaris Cross przypomina to, co znajdziemy w mniejszym krewniaku. Kokpit jest dość prosty, choć w bogatszych wersjach można liczyć na cyfrowe zegary, a nawet wyświetlacz HUD na przedniej szybie. Do tego 9-calowy ekran na środku deski. Może się wydawać chaotyczny. Nie jestem zwolennikiem interfejsu Toyoty, choć i tak zauważam poprawę w stosunku do ostatnich lat. Na szczęście można korzystać z Apple CarPlay i Android Auto. Jest też kamera cofania.
Materiały, mimo bogatej wersji GR Sport, są wciąż dość proste, sporo jest twardych plastików. Przednie fotele GR Sport są wygodne. System audio jest przeciętny. Z tyłu miejsca na nogi jest jak na lekarstwo. Bagażnik zaprojektowano raczej z myślą o dwóch niż czterech osobach. Jest schowek pod podłogą, ale trzeba się dostać do niego przez podniesienie kawałka podłogi. Wygląda to tanio, brakuje choćby haczyków czy siatek na drobne przedmioty.
Toyota Corolla Cross we wnętrzu to prawdziwy przeskok, godny segmentu C. Nie tylko przestrzeni jest więcej (przede wszystkim z przodu), ale też wygląd i wykończenie kokpitu robią o wiele lepsze wrażenie. Zachowany jest balans między "cyfrowością" a analogowością. Mamy tu też nowe, cyfrowe wskaźniki dla kierowcy. To prawdziwy przeskok w stosunku do wcześniejszych interfejsów Toyoty. Dodatkowy aspekt to łatwa "przesiadka" ze zwykłej Toyoty Corolli do tej Cross, bardzo łatwo kierowca się tu odnajdzie.
Inną perspektywę na komfort będą mieć podróżujący z tyłu. Bo choć do wysokiej Corolli Cross wsiada się (i wysiada) bardzo wygodnie, to nie ma mowy o żadnych przestrzennych luksusach. Miejsca na nogi jest mało. Nie imponuje też wielkość bagażnika, choć sama przestrzeń ładunkowa jest ustawna i nie wygląda aż tak tanio jak w Yarisie Cross. Pod względem ładowności jednak Corolla TS bije Corollę Cross na głowę - to dowód, że kombi jeszcze nie odchodzą do lamusa. W drugim rzędzie Corolli Cross nie brakuje za to dwóch gniazdek USB-C, oddzielnych nawiewów.
Yaris Cross i Corolla Cross na drodze
Na drodze, mimo oznaczeń GR, w Toyocie Yaris Cross nie ma co liczyć nawet na namiastkę sportowych wrażeń z jazdy. To po prostu pakiet stylistyczny. Mały crossover nie zachęca do szybszej i dynamicznej jazdy. Trudno też mówić tu o szczególnie wysokim komforcie, bo zawieszenie należy raczej do tych twardych. Nie można narzekać na brak pewności w prowadzeniu, jednak to zdecydowanie auto to spokojniejszego przemieszczania się. Co zresztą, jak pisałem wyżej, wynagrodzi niskim zużyciem paliwa.
Yaris Cross okazał się jednak udaną mieszanką. Część cech charakterystycznych dla SUV-a w połączeniu z małymi gabarytami i oszczędnym spalaniem, czynią z niego bardzo rozsądne auto do jazdy na co dzień.
Toyota Corolla Cross zapewnia wyższy poziom komfortu, także na przeciętnych nierównościach nawierzchni. Porusza się pewnie i stabilnie, także przy wyższych prędkościach i nie ulga bocznemu wiatrowi. To samochód bardziej rodzinny niż "dynamiczny", o czym przypomina podczas jazdy. Fakt, nie boi się zakrętów, sprawnie przyspiesza. Podczas płynnej jazdy w kabinie jest wystarczająco cicho
Nie jest to jednak typ auta, w którym można szukać większych emocji, a zapędy tych, którzy mocno dociskają pedał gazu, poskromi wycie spod maski. Toyota Corolla Cross to auto, w którym dominuje rozsądek.
Ile kosztują Toyota Yaris Cross i Corolla Cross?
Na naszym rynku ceny Toyoty Yaris Cross zaczynają się od 92 tys. 900 zł. Hybrydowe warianty kosztują od 128 tys. 900 zł. Najwyższa wersja wyposażenia GR Cross z napędem hybrydowym kosztuje od 135 tys. 400 zł. Testowany egzemplarz wraz z wyposażeniem dodatkowym kosztuje 141 tys. 900 zł w cenach katalogowych.
Cennik modelu Corolla Cross zaczyna się od 143 tys. 900 zł. Testowany egzemplarz Premiere Edition wyceniono na 191 tys. 900 zł w cenach katalogowych.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl