A220 to jedyny samolot Airbusa, który montowany jest w całości powstaje poza Europą. W kanadyjskich zakładach w Mirabel widziałem, jak produkowane są te wąskokadłubowe maszyny.
Fabryka Airbusa w Mirabel ma powierzchnię 176 tys. 513 m kw., czyli mniej więcej tyle co 25 boisk piłkarskich. Jeszcze kilka lat temu na fasadzie tych zakładów lotniczych na przedmieściach Montrealu dumnie wisiało logo innego producenta - Bombardiera. Od 2018 r. to joint-venture rządu Quebec i Airbusa, jednego z dwóch największych producentów samolotów na świecie.
Powstają tam samoloty A220, dawne Bombardiery C Series, które mają wypełnić rynkową niszę w segmencie od 100 do 150 foteli. W Mirabel są dwie równoległe linie produkcyjne, z których co miesiąc zjeżdża do 10 samolotów. Od 2020 r. kolejne cztery maszyny powstają w zakładzie w Mobile w amerykańskim stanie Alabama. Producent otworzył go, by dostarczać stamtąd samoloty dla przewoźników z USA.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak często samolot trafia do hangaru? Oto czym zajmują się mechanicy lotniczy
Airbus A220. Jak produkuje się samoloty?
Airbus A220 produkowany jest w dwóch wariantach: A220-100 i A220-300. Mniejszy pomieści od 100 do 120 pasażerów, większy ma od 120 do 150 miejsc. Różnią się długością środkowej części kadłuba - 3,7 m. Producent stara się jednak o certyfikację konfiguracji z większym zagęszczeniem foteli. Wówczas mniejszy wariant będzie mógł zabrać do 135 pasażerów, a większy do 160 osób.
Oba typy współdzielą ponad 99 proc. części niezbędnych do budowy, dlatego powstają na tych samych liniach montażowych.
Do fabryki w Mirabel przywożone są podzespoły i komponenty z ośmiu krajów. Przykładowo, silniki, kokpit i tylna część kadłuba produkowane są w Kanadzie. Skrzydła i część środkowa w Wielkiej Brytanii, podwozie w Niemczech, drzwi w Chinach, wnętrze w USA.
Proces produkcji każdego egzemplarza Airbusa A220 przebiega w czterech podstawowych etapach:
Linia montażowa Airbusa A220
Każda z dwóch równoległych linii montażowych składa się z trzech stacji, na których odbywa się odpowiednio: łączenie głównych elementów kadłuba (kokpit, środkowy i tylny kadłub), montaż skrzydeł i stateczników oraz instalacji w kadłubie i podwozia. Ostatnia z trzech stacji to funkcjonalne testy systemów hydraulicznych i elektroniki, a także montaż drzwi.
Airbus nie ujawnia już cen katalogowych swoich samolotów. Według serwisu Simpleflying.com, jeden egzemplarz A220-100 to koszt około 81 mln dol, a A220-300 o 10,5 mln dol. więcej. Linie lotnicze i leasingodawcy nie kupują jednak samolotów za pełne kwoty, mogą liczyć na rabaty, których wysokość również objęta jest tajemnicą handlową.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl