Umiejętność analizowania i rozwiązywania problemów, otwartość na zdobywanie wiedzy, liderowanie w zespole i powoływanie zespołów międzywydziałowych. To tylko kilka umiejętności, które czynią z inżyniera lidera zmiany w przedsiębiorstwie. W ocenie Łukasza Otty to wszystko jest w zasięgu inżynierów, choć często postrzegamy ich jako osoby zamknięte w sieci bajtów i technologii. Wystarczy jednak, by popracowali nad swoimi miękkimi kompetencjami. - Najważniejsza jest jasna komunikacja i umiejętność mówienia tak, by inni chcieli nas słuchać - mówi money.pl Łukasz Otta, Digital Transformation Director w Siemens Polska. Potwierdzają to badania Smart Industry Polska 2019, które firma Siemens przygotowała we współpracy z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii. Wynika z nich, że spośród różnych kompetencji inżyniera, pracownicy za najistotniejsze uznali umiejętności techniczne (93 proc. wskazań). Niewiele niżej uplasowały się zdolności personalne (89 proc.). Ponad 80 proc. respondentów uznała za zdecydowanie ważne umiejętności społeczne, związane z komunikacją i współpracą z innymi osobami. Firmy powinny o tym szczególnie pamiętać, bo w niemal połowie z nich (49,5 proc.) inicjowanie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań ma charakter spontaniczny i zajmują się tym osoby nieprzypisane do konkretnego, dedykowanego działu.